آرشیو شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲، شماره ۲۹۲۲
صفحه آخر
۱۶
چهره روز

دو جایزه جشنواره اوزول در دست نیکی کریمی

با اینکه «سوت پایان» مدت ها پیش نواخته شده، اما کار این فیلم هنوز در عرصه های بین المللی به پایان نرسیده است. آخرین ساخته نیکی کریمی در مقام کارگردان به تازگی در جشنواره فیلم اوزول در کشور فرانسه به نمایش درآمده و موفق به کسب دو جایزه اصلی این جشنواره شده است. جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه مردم این جشنواره به آخرین ساخته این فیلمساز زن ایرانی تعلق گرفت.

نیکی کریمی در سال 86 همزمان با چهاردهمین دوره برگزاری این جشنواره یکی از اعضای هیات داوران آن بود. «سوت پایان» چهارمین فیلم این ستاره دهه 70 سینمای ایران در مقام کارگردان است و البته تنها فیلمی از اوست که ایرانیان هم موفق به دیدن آن شده اند. سه فیلم دیگر کریمی یعنی مستند داشتن و نداشتن، دو فیلم داستانی «یک شب» و «چند روز بعد» هیچگاه در ایران اکران عمومی نشد و فقط «چند روز بعد» شانس توزیع در شبکه خانگی را به دست آورد.

نیکی کریمی که روزی زن ایرانی عصر خود را با نقش هایی مثل سارا و فرشته فیلم دو زن نمایندگی می کرد، امروز تجربه تازه یی را به عنوان یک زن فیلمساز مستقل ایرانی تجربه می کند. کارگردانی و داوری و ترجمه مشغله های جدید اوست و گویی هیچ یک از چشم بازار جهانی سینما پنهان نمانده است.