آرشیو چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۴۴
جامعه
۱۷

راه اندازی نخستین مرکز دندانپزشکی ویژه افراد اچ.آی.وی مثبت

رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران گفت: نخستین مرکز دندانپزشکی ویژه افراد اچ.آی.وی مثبت در تهران همزمان با هفته سلامت (اول تا هفتم اردیبهشت) راه اندازی می شود.

به گزارش ایرنا، محمدرضا قیوم زاده افزود: این مرکز دندانپزشکی به منظور سهولت در دسترسی افراد اچ.ای.وی مثبت در کنار مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و مرکز بهداشتی درمانی زمزم واقع در منطقه 17 تهران در هفته سلامت افتتاح خواهد شد.

اجرای برنامه پیشگیری از انتقال اچ.آی.وی

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت از آغاز اجرای برنامه پیشگیری از انتقال اچ.آی.وی از مادر مبتلابه نوزاد از اول اردیبهشت خبر داد.

عباس صداقت در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تدوین پروتکل و دستورالعمل پیشگیری از انتقال اچ.آی.وی از مادران باردار به نوزادان در سال گذشته، افزود: امکان انتقال اچ.آی.وی از مادر باردار به نوزاد در سه مرحله بارداری، زایمان و همچنین دوره شیردهی وجود دارد. این در حالی است که از طریق داروهای پیشگیری و در شرایط خاص و مراقبت ویژه امکان پیشگیری از انتقال این بیماری به نوزاد در همه مراحل نام برده وجود دارد.

وی با اشاره به ابلاغ این دستورالعمل به 15 استان بزرگ کشور در سال گذشته گفت: مقرر شده است پس از مشخص شدن نتایج مرحله اول این برنامه، در مرحله دوم به سراسر کشور گسترش یابد.

براساس این برنامه در این 15 استان، مادران بارداری که برای دریافت خدمات مراقبت از بارداری مراجعه می کنند، از نظر اچ.آی.وی نیز تحت بررسی قرار می گیرند و در صورت لزوم، خدمات پیش بینی شده را به صورت کاملارایگان دریافت خواهند کرد.

صداقت به افرادی که خود یا همسرانشان در معرض رفتارهای پرخطر قرار داشته اند، توصیه کرد قبل از اقدام به بارداری مشاوره های لازم را با متخصصان و مراکز مشاوره بیماری های رفتاری داشته باشند تا به این ترتیب بارداری سالمی داشته باشند.