آرشیو چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۴۴
ایران
۱۵

شکار پلنگ و خرس آسیایی در کرمان

شکارچیان و روستاییان بومی در شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان طی هفته گذشته یک قلاده خرس سیاه آسیایی و یک قلاده پلنگ پا کوتاه را شکار کردند. این در حالی است که تا چندی قبل گمان می رفت این حیوانات در این منطقه منقرض شده اند.

فرماندار قلعه گنج در این باره به مهر گفت: پلنگ پاکوتاه طبق گزارش های رسیده در کوهستان های روستای مارز کشته شده است.

فلاح با بیان این که این حیوان از جمله جانوران در معرض انقراض ایران محسوب می شود و تحقیقات درباره کشته شدن آن ادامه دارد، افزود: همچنین گزارش هایی درباره کشته شدن یک قلاده خرس در روستای اورتین دریافت شده است.

وی با اشاره به این که به نظر می رسد دلیل اصلی کشته شدن این حیوانات در این فاصله زمانی، نزدیک شدن جانوران وحشی به محل زندگی انسان ها و حمله به کشاورزی و دام های روستاییان باشد، تصریح کرد: روستاییان نیز در مقابل برای جلوگیری از تکرار حمله این حیوانات، اقدام به شکار می کنند. زهرا کلایی یکی از فعالان محیط زیست نیز در این باره گفت: وقتی سال گذشته با افزایش بارندگی برف و سرد شدن هوا مواجه شدیم، حیوانات از ارتفاعات به سمت دشت ها و حتی شهرها آمدند و مردم به جای حمایت از آنها، به شکار آنها اقدام کردند.

به گفته وی، در جنوب کرمان نیز تله گذاری برای شکار هوبره افزایش چشمگیر یافت و این روند نگرانی را افزایش داد و حالاهم شاهد شکار حیوانات نادر توسط شکارچیان هستیم که در این میان دو سناریو وجود دارد یا این حیوانات توسط روستاییان کشته شده اند که باید مقصران شناسایی شوند و طبق مقررات با آنها برخورد شود، یا این که از سوی شکارچیان شکار شده اند که در این صورت نیز قانون مشخص است.

کلایی یادآور شد: اکنون در فصل زاد و ولد حیوانات هستیم و با کشتن یک حیوان ماده عملاتوله های حیوان را نیز کشته و آنها را در معرض انقراض کامل قرار داده ایم.