آرشیو شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۲
صفحه اول
۱

منابع رسمی نسبت به ادعای نیویورک تایمز مبنی بر فرود هواپیمای متعلق به یک بانک آمریکایی در مهرآباد اظهار​ بی​اطلاعی کرده​اند

ابهام در فرود هواپیمای آمریکایی در تهران

رسانه های خبری آمریکا از حضور یک هواپیمای متعلق به بانک آمریکایی یوتا در فرودگاه مهر آباد تهران خبر دادند.

به گزارش فارس، در شرایطی که باراک اوباما بارها هشدار داده که درهای ایران برای تجارت باز نیست و با وجود کاهش تحریم ها، موانع تجاری هنوز برداشته نشده است، روزنامه نیویورک تایمز نوشته است که طی روزهای گذشته، ایران یک مهمان ناخوانده داشته است؛ یک هواپیمای متعلق به بانک «یوتا»، که دارای شعبه های زیادی در سراسر آمریکاست.

براساس این گزارش، یک هواپیمای کوچک با پرچم کوچکی از آمریکا که روی آن نصب شده در فرودگاه مهرآباد تهران فرود آمده است، اما علت این که چرا در تهران، جایی که فعالیت تجار آمریکایی و اروپایی بسیار محدود است، فرود آمده و همچنین هویت سرنشینان آن مشخص نیست.

در حالی که سازمان هواپیمایی فدرال اعلام کرده این هواپیما متعلق به بانک یوتا است و برت کینگ، یکی از نماینده های سالت لیک سیتی بانک یوتا هم تائید کرده این هواپیما در اختیار این بانک قرار دارد، یکی از مقامات اجرایی این بانک گفته اطلاعی ندارد که چرا این هواپیما در تهران فرود آمده و در حال تحقیق روی آن هستند.

سازمان هوایی فدرال هم اعلام کرده، اطلاعاتی درباره سرمایه گذاران این هواپیما و این که چه کسی از آن استفاده می کند در دست ندارد. مقاماتی که در فرودگاه مهرآباد حضور داشته اند نیز فقط گفته اند این هواپیما «وی آی پی» است.براساس قوانین آمریکا، هواپیماهای متعلق به خطوط هوایی این کشور برای ورود به حریم ایران نیاز به اخذ مجوز از سازمان خزانه داری این کشور دارند.به گزارش باشگاه خبرنگاران، برخی از مقامات پیشین فدرال که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند که حضور یک هواپیما با پرچم آمریکا در ایران بیانگر این مساله است که این پرواز در قالب یک سفر تجاری قانونی و تائید شده از سوی مقامات آمریکایی صورت گرفته است.با وجود این، خبرگزاری مهر نوشته است که حمید بابایی مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به خبر نیویورک تایمز گفته است: ما هیچ اطلاعی در این زمینه نداریم. مدیر کل فرودگاه مهرآباد نیز از فرود چنین هواپیمایی ابراز بی اطلاعی کرده است. منصوری شیرازی به تسنیم می گوید: هواپیمای آمریکایی در روز سه شنبه هفته گذشته در فرودگاه مهرآباد فرود نیامده است. اگر هم بوده به این اسم چنین چیزی نداشته​ایم.