آرشیو شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۲
جهان
۶

حل اختلافات کشورهای شورای همکاری

منابع عربی اعلام کردند، وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با برگزاری نشستی در ریاض به اختلافات میان قطر و سه کشور عضو این شورا پایان دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، این نشست که پنجشنبه و با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو در ریاض برگزار شد، به صورت غیرعادی و به شکلی ویژه برای حل اختلافات موجود میان عربستان، بحرین و امارات از یک سو و قطر از سوی دیگر برگزار شد.

بنا بر بیانیه صادر شده از سوی شورای همکاری خلیج فارس، کشورهای عضو این شورا در نشست مذکور توافق نامه ای را امضا کردند که به موجب آن به اختلافات میان این چهار کشور پایان داده خواهد شد. مقرر شد کشورهای عضو به گونه ای رفتار کنند که اقداماتشان به منافع دیگر اعضا آسیبی وارد نکند.

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موافقت کامل خود را با اجرای توافق نامه امضا شده اعلام و تاکید کردند که توافقشان برای همه کشورهای عضو شورا لازم الاجرا خواهد بود. پس از این نشست یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان اعلام کرد، اختلافات میان امارات، عربستان و بحرین از یک سو و قطر از سوی دیگر پایان یافته و به تاریخ پیوسته است.

وی گفت: این اختلاف در شورا و بدون میانجیگری هیچ طرف دیگری پایان یافت. این اختلاف همانند یک توفان گذرا بود که وزیدن گرفت و خاموش شد.

عربستان، امارات و بحرین یک ماه پیش به دلیل اختلاف با قطر بر سر پاره ای مسائل بویژه مساله حمایت دوحه از اخوان المسلمین، سفرای خود را از این کشور فراخواندند. کویت و عمان در این اعتراض دیپلماتیک به قطر حضور نداشتند. بیانیه اخیر کشورهای عضو شورای همکاری هیچ اشاره به اعزام مجدد سفیر به قطر نداشت.