آرشیو شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۲
جهان
۶

بوتفلیقه برای چهارمین بار رئیس جمهور الجزایر شد

نتایج اولیه شمارش انتخابات ریاست جموری الجزایر حکایت از این دارد که عبدالعزیز بوتفلیقه برای چهارمین بار به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شده است.

به گزارش ایسنا، بوتفلیقه که با صندلی چرخدار برای انداختن رای خود پای صندوق رای حاضر شده بود، براساس آمار اولیه برنده انتخابات ریاست جمهوری شده و 81 درصد آرا را به خود اختصاص داده است. در همین زمینه، عبدالعزیز بلخادم، مشاور بوتفلیقه نیز رسما اعلام کرد نامزد آنها برای چهارمین بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری شده و کوچک ترین شکی وجود ندارد که وی رئیس جمهور آینده الجزایر خواهد بود. در همین حال، الطیب بلعیز، وزیر کشور الجزایر اعلام کرد میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری روز پنجشنبه به بیش از 51.7 درصد رسید.

در این انتخابات، علاوه بر بوتفلیقه، پنج نفر دیگر نیز شرکت کردند که علی بن فلیس، نخست وزیر پیشین الجزایر مهم ترین رقیب بوتفلیقه بود. بن فلیس پس از اعلام نتایج اولیه، بوتفلیقه را به تقلب گسترده در انتخابات متهم کرد. وی تاکید کرد نتایج انتخابات را قبول ندارد و اطلاعات موثقی در دست دارد که نشان دهنده تقلب گسترده در بیشتر ایالت ها بوده است. از سوی دیگر، هواداران بوتفلیقه عصر پنجشنبه همزمان با اعلام نتایج اولیه انتخابات در خیابان ها به شادی پرداختند.

البته انتخابات ریاست جمهوری این دوره الجزایر بدون حادثه و درگیری نبود و مناطق قبایلی این کشور شاهد درگیری میان مخالفان عبدالعزیز بوتفلیقه و نیروهای پلیس بود. به گزارش ایرنا، در منطقه قبایل 70 کیلومتری شرق الجزیره، پایتخت این کشور 70 نفر بشدت از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و زخمی شدند. جوانان تظاهرات کننده و مخالف دولت صندوق های اخذ رای را به آتش کشیدند و به مرکز کمیته انتخابات شهر رآفور، ماشاالله و ساحریج حمله کردند و مانع رای دادن مردم شدند. بنابر این گزارش، نیروهای امنیتی و پلیس مجهز به سلاح کلاشینکف و خودروهای آبپاش بوده و این در حالی بود که بالگردهای ارتش نیز بر فراز شهرهای بحرانی به گشتزنی می پرداختند.