آرشیو شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۲
اقتصاد
۴

وزارت نفت: 10 میلیارد دلار بیشتر از بودجه درآمد کسب کردیم

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: صادرات نفت کشور در 9 ماه اخیر دو برابر شده و درآمد نفتی نیز ده میلیارد دلار بیشتر از پیش بینی بودجه 92 محقق شده است.

به گزارش تسنیم، منصور معظمی در جمع مدیران صنعت پلیمر کشور اظهار کرد: زمانی که دولت یازدهم سر کار آمد صادرات نفت ما 700 هزار بشکه در روز بود، در حالی که در این مدت دو برابر شده و اکنون به یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز رسیده است که این رقم متشکل از نفت خام و میعانات گازی است.وی افزود: همچنین حدودا موفق شدیم ده میلیارد دلار بیش از پیش بینی بودجه 92 درآمدزایی از صادرات نفت و میعانات داشته باشیم.وی افزود: در سال 93 نیز از میزان مورد تاکید قانون بودجه 93 هم از نظر حجمی و هم از نظر ارزشی صادرات بیشتری خواهیم داشت.

معاون وزیر نفت، سال 92 را بدترین سال کشور در طول سال های گذشته از نظر تامین انرژی دانست و گفت: در سال گذشته 28 میلیارد لیتر سوخت مایع مورد مصرف نیروگاه ها قرار گرفت که ارزش این سوخت معادل 30 میلیارد دلار است.معظمی ادامه داد: این در حالی بود که در سال گذشته ناچار شدیم گاز بسیاری از صنایع بزرگ را قطع کنیم و صنعت پتروشیمی نیرو به دلیل کمبود سوخت، 7.5 میلیون تن کاهش تولید به ارزش هشت میلیارد دلار داشت.

وی با بیان این که در سال جاری 80 تا صد میلیون مترمکعب به تولید روزانه گاز کشور افزوده خواهد شد، تصریح کرد: پیش بینی می کنیم سال 93 سال بدون مشکلی در تامین گاز مصرفی کشور باشد.

وی افزود: قرارداد صادرات گاز به عمان که سال 92 نهایی شد تا پایان سال 94 به اجرا می رسد و امسال قرارداد صادرات گاز به عراق اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به این که هم اکنون صادرات گاز ایران به ترکیه در حال انجام است، گفت: پیش بینی شده تا سال 97 ارزش صادرات گاز ایران به 80 میلیارد دلار در سال برسد و ظرفیت پالایشی کشور که اکنون یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز است در سال 97 به سه میلیون بشکه در روز برسد.