آرشیو شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۲
زندگی دیجیتال
۱۲

کاغذ الکترونیک انعطاف پذیر

منبع: independent

با این که شرکت ژاپنی سونی در رقابت با دیگر شرکت ها در زمینه عرضه دستگاه های کتابخوان الکترونیک ناموفق بوده است، اما شاید دستگاه جدید این شرکت بتواند راه خود را به بسیاری از ادارات باز کرده و تحولی در زمینه کاهش استفاده از کاغذ پدید آورد.

این تبلت منحصر به فرد که به فناوری جوهر الکترونیک مجهز است، صفحه ای 13.3 اینچی با هفت میلی متر ضخامت دارد. در واقع طول و عرض این دستگاه دقیقا به اندازه یک کاغذ A4 است. همین ویژگی می تواند موجب استقبال ادارات و شرکت ها از این وسیله شود.

یکی از اصلی ترین مزایای این دستگاه، طول عمر باتری آن است. طبق اعلام شرکت سونی، این دستگاه می تواند با یک بار شارژ تا سه هفته کار کند.

این دستگاه که با قیمت 1100 دلار به بازار عرضه خواهد شد، مصارف تجاری و اداری را هدف قرار داده و احتمال استفاده کاربران معمولی از آن چندان زیاد نیست.

کاربر براحتی می تواند فایل های مختلف پی.دی.اف موجود در دستگاه خود را بخواند، ویرایش کنده یا آن را برای دیگر همکاران یا مشتریان خود بفرستد. بعلاوه، امکان همزمان سازی فایل ها نیز وجود دارد. در این صورت هر کاربر می تواند با اشتراک گذاری فایل های خود در یک سرور ابری، از طریق دستگاه های مختلف دیگری نظیر تلفن همراه هوشمند یا رایانه به فایل های خود دسترسی داشته باشد.

این دستگاه به حافظه داخلی چهار گیگابایتی مجهز است و می تواند حدود 2800 فایل پی.دی.اف را در خود جای دهد. همچنین کاربر می تواند حجم حافظه این دستگاه را نیز به دلخواه و با توجه به نیاز افزایش دهد.

صفحه نمایش این دستگاه از جنس پلاستیک است. دلیل استفاده نکردن از شیشه برای این تبلت، کاهش وزن آن اعلام شده است.

با این که در مراسم رونمایی از این دستگاه اعلام شد که انعطاف پذیر است، اما ظاهرا نسخه ابتدایی این دستگاه که قرار است به بازار عرضه شود، آن قدرها هم انعطاف پذیر نیست و نمی توان همانند کاغذ معمولی آن را خم کرد.

مدیران سونی بر این باورند که این دستگاه می تواند جایگزینی مناسب برای حجم بالای کاغذهایی که هر روز در ادارات و شرکت های مختلف مصرف می شود، باشد.