آرشیو شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۲
ایران
۱۵

شهر تاریخی جولیان ایلام بازسازی می​خواهد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبدانان در استان ایلام گفت: با تخصیص اعتبارات لازم می توان شهر و قلعه تاریخی جولیان را که به دلیل زلزله تخریب شده است، بهسازی و بازسازی کرد.

مجید اولاد با اشاره به ثبت ملی شهر و قلعه جولیان در فهرست آثار ملی کشور در سال 88، در گفت و گو با مهر افزود: تاکنون بیش از صد اثر باستانی، فرهنگی و مذهبی شهرستان آبدانان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و 200 اثر دیگر نیز در حال شناسایی برای ثبت در آثار ملی کشور معرفی است.

جولیان با نام محلی «ژیلیو» در دامنه کبیرکوه و روستای چم کبود از توابع شهرستان آبدانان با قدمتی بیش از 1500 سال، سندی بر قدمت تاریخی شهرستان آبدانان است.یک کارشناس میراث فرهنگی شهرستان آبدانان نیز با بیان این که شهر تاریخی جولیان، نمادی از معماری ایران باستان و تاریخ کهن ساسانی است، گفت: این شهر تاریخی سال 334 هجری قمری بر اثر زلزله، به کلی از بین رفت و هم اکنون فقط به صورت تپه ای با برخی سنگ های به جا مانده از آن دوران دیده می شود.

محمد دامیار افزود: مصالح به کار رفته در این شهر تاریخی شامل؛ سنگ، قلوه سنگ، گچ نیمکوب با پلان مستطیل و مربع است و عرض دیوارهای آن قطور و دارای طاق، پنجره و درهای کوتاه بوده که معمولااین درها به هم ارتباط داشته اند.