آرشیو دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۲۹۴۱
اقتصاد
۵

پدرام سلطانی: حمل و نقل و گردشگری رکودشکنان نیرومند

گروه اقتصادی|رشد منفی 8/5 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال 91 و 92به معنای رکودی بزرگ در اقتصاد کشور است، در حال حاضر بسیاری از صاحبان سرمایه در شرایطی مبهم برای فعالیت به سر می برند و با سوالی مهم روبه رو هستند مبنی بر اینکه کدام بخش می تواند اقتصاد ایران را از رکود خارج کند؟ که در این باره با پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی گفت وگویی کوتاه انجام داده ایم که با هم می خوانیم:

آقای سلطانی به نظر شما کدام بخش می تواند بن بست شکن رکود اقتصادی باشد؟

من این عنوان را نمی پذیرم، به نظر من بهتر است بگوییم کدام بخش می تواند پیشران خروج رکود اقتصاد کشور باشد که چند بخش هستند.

کدام بخش ها؟

صنعت حمل و نقل، فناوری اطلاعات، معدن، گردشگری و پتروشیمی، مسلما می توانند در این راه دولت را کمک کنند و اثرات قابل توجهی بر اقتصاد کشور بگذارند که البته برای رونق این بخش ها نیز انجام بعضی از اقدامات نرم افزاری، آزاد سازی و مقررات زدایی لازم است.

چرا فکر می کنید این بخش ها می توانند در کوتاه مدت اقتصاد را از رکود نجات دهند؟

ایران در این بخش ها دارای مزیت های نسبی بسیار بالایی است و استقبال سرمایه گذاران در این حوزه ها بسیار بالاست زیرا هنوز عرضه در این بخش ها از تقاضا کمتر است. از سویی دیگر دولت نیز ضرورتی ندارد سیاست های سخت افزاری، اعطای وام های کم بهره یا معافیت های سنگین در پرداخت های بیمه، مالیات و... اعمال کند. همچنین رونق بخشیدن این بخش ها به عنوان ابزاری برای خارج کردن اقتصاد کشور از رکود، بار مالی چندانی بر دوش دولت نمی گذارد، آنهم در شرایطی که دولت در کسری بودجه به سر می برد.