آرشیو دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۸۰۸۱
سیاسی
۲

صالحی:مذاکره با آمریکا از دولت قبل شروع شد

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان تاکید کرد: در زمینه مذاکره با آمریکا، نخستین بار ما برای کسب اجازه، نزد مقام معظم رهبری رفتیم و ایشان شرط گذاشتند که مذاکرات فقط در زمینه هسته ای باشد و ما در آن زمان کار را شروع کرده بودیم.

به گزارش خبرگزاری مهر علی اکبر صالحی در مصاحبه با العالم گفت: دو سال و نیم پیش بود که پس از کسب تکلیف از مقام معظم رهبری کار در زمینه مذاکره با آمریکا شروع شد و در ادامه، کار به دولت بعدی سپرده شد.رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: مقام معظم رهبری در آن زمان فرمودند که برخی از مسئولین دولت سابق، بر مذاکره دوجانبه با دولت آمریکا درخصوص مسئله هسته ای نظر داشتند.

آن زمان که من در وزارت امورخارجه بودم یعنی حدود دو سال و نیم یا سه سال پیش موضوع را به خدمت رهبر عرض کردم و گفتم، اجازه دهید که ما با آمریکاییها راجع به موضوع هسته ای وارد مذاکره شویم.

حضرت آقا فرمودند که به آمریکایی ها نمی شود اعتماد کرد و مصداقهایی را در این خصوص فرمودند به عنوان مثال در موضوع افغانستان، در موضوع عراق و اینکه آنها عهدشکنی می کنند، نقض پیمان می کنند و قابل اعتماد نیستند و حسن نیت ندارند.

وی افزود: من خدمت ایشان عرض کردم که اگر اجازه دهید، ما در موضوع هسته ای هم این را تجربه کنیم. ایشان فرمودند: اشکالی ندارد، بروید و این کار را انجام دهید، اما بدانید که این اتمام حجت خواهد بود. ما بهانه را از آنها خواهیم گرفت و به مردم خودمان اعلام خواهیم کرد که از هر فرصتی برای حل و فصل مسالمت آمیز این موضوع در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت استفاده می کنیم و بهانه را از آنها خواهیم گرفت که آنها با افکار عمومی بازی نکنند.

البته ایشان چند تا شرط گذاشتند و گفتند این چهار شرط را شما رعایت کنید: یکی از شروط آن بود که مذاکرات فقط در مورد هسته ای باشد. در مجموع می خواهم بگویم که کار شروع شد؛ این مسئله تقریبا مربوط به دو یا دو سال و نیم پیش است، بالاخره به هر ترتیبی کار شروع شد و به دولت جدید رسید که ادامه یافت.