آرشیو پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۲۰۷۵۷
ورزشی - اخبار کشور
۹

معاون بازاریابی مرکز ملی فرش ایران خبر داد: کاهش 16 درصدی صادرات فرش دستبافت

معاون امور بازاریابی مرکز ملی فرش ایران از کاهش 16 درصدی صادرات فرش دستبافت در سال گذشته خبر داد.

مجتبی فیض الهی در حاشیه دیدار مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با زنان کارآفرین همدان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: سال گذشته 316 میلیون دلار فرش دستبافت از ایران به سایر کشورها صادر شده که نسبت به سال 91 با 16 درصد کاهش رو به روست.

وی تصریح کرد: این آمار نشان می دهد که صادرات فرش دستبافت در تمامی دنیا کاهش یافته و ایران توانسته از یک میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات فرش دستبافت در دنیا بخش قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.

فیض الهی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا امسال صادرات به حد معمول خود برسد، افزود: در حال حاضر با وجود کاهش صادرات، ایران با 35 درصد صادرات فرش دستبافت دنیا رتبه اول را در این حوزه داراست.

وی بیان کرد: رقبای صادراتی ایران در حال از دست دادن بازار هستند چرا که نمی توانند طرح و نقش ایرانی را تولید کنند.

معاون امور بازاریابی مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد: در حال حاضر 48 درصد فرشهای بافت ایران به کشورهای اروپایی و مابقی به کشورهای آسیایی صادر می شود و کشورهای ژاپن، ایتالیا، آلمان و امارات چهار کشور اول صادرات فرش ایران هستند.

وی عنوان کرد: با توجه به وجود مشکلات و تحریم هایی که از سوی آمریکا اعمال شده به دنبال شناسایی بازارهای جدید در دنیا هستیم که اقدامات لازم در این حوزه از سال گذشته آغاز شده است.

معاون امور بازاریابی مرکز ملی فرش ایران ابراز کرد: در حال حاضر بازارهای جدید چین، روسیه، آفریقای جنوبی و استرالیا برای معرفی فرش دستبافت ایران و انعقاد قراردادهای تجاری در دستور کار قرار دارند.

فیض الهی افزود: بخش عمده ای از بافندگان فرش دستبافت در کشور، بانوان هستند.