آرشیو پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۱۹۹۹
جهان
۱۵

هنیه: دولت موقت ظرف 5 هفته تشکیل می شود

پایان رسمی 7سال اختلاف میان گروه های فلسطینی

«طی دوروز مذاکره که در محیطی دوستانه برگزار شد، منافع ملی را در اولویت قرار دادیم و اختلافات را کنار گذاشتیم. در زمانی که اسراییل همچنان به دشمنی ها، بازداشت، سرکوب و محاصره ظالمانه غزه ادامه می دهد این واجب ملی است که ما اختلاف هایمان را کنار بگذاریم و با هم متحد باشیم.» این جملات بخشی از سخنان نخست وزیری دولت حماس زمان اعلام پایان هفت سال اختلاف میان گروه های فلسطینی بود. اسماییل هنیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با هیات اعزامی سازمان آزادیبخش فلسطین به غزه، پایان اختلاف میان گروه های فلسطینی را اعلام کرد.

به گزارش اسکای نیوز عربی، پس از دوروز مذاکره میان حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین در غزه، هنیه، با تبریک به ملت فلسطین گفت: اختلافات چندساله و جدایی میان گروه های فلسطینی دیگر به پایان رسیده است. هنیه پس از این سخنان توافقنامه هفت بندی امضا شده میان دوطرف را به شرح زیر قرائت کرد:

1- توافق بر الزام دو طرف برای اجرای توافقنامه های پیشین از جمله توافقنامه قاهره و سند دوحه و دیگر توافق های مرتبط به آن.

2- رییس تشکیلات خودگردان فلسطین باید مذاکرات خود را برای تشکیل دولت موقت آغاز کند که این دولت باید ظرف پنج هفته از شروع مذاکرات تشکیل شود و تشکیل آن نیز بر اساس توافقنامه های قاهره و دوحه خواهد بود.

3- شش ماه پس از تشکیل دولت موقت انتخابات قانونگذاری، ریاست جمهوری و پارلمانی باید برگزار شود و جبهه آزادیبخش فلسطین ناظر و برگزارکننده آن خواهد بود.

4- در سازمان آزادیبخش فلسطین بازنگری و تغییراتی داده شود و این سازمان فعالیت های خود را از سر بگیرد و همه گروه های فلسطینی در آن مشارکت کنند.

5- کمیته آشتی ملی بر اساس توافقنامه قاهره بار دیگر فعالیت های خود را آغاز کند.

6- کمیته آزادی بر اساس آنچه که در قاهره بر سر آن توافق شده بود نیز بار دیگر به فعالیت بپردازد و دو طرف هیات های خود در این زمینه را به مناطق تحت کنترل یکدیگر بفرستند.

7- شورای قانونگذاری فلسطین بار دیگر باید فعالیت هایش را از سر بگیرد.