آرشیو دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۳۹۶۰
جهان
۶

ادامه سفر آسیایی باراک اوباما

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در ادامه سفر آسیایی خود از کره جنوبی به مالزی رفت و قرار است از آن پس به فیلیپین سفر کند. هدف از سفر به مالزی تقویت مناسبات تجاری و امنیتی آمریکا و مالزی عنوان شده است.

باراک اوباما اولین رئیس جمهور آمریکایی است که پس از 50 سال گذشته به مالزی رفته است.

به گزارش ایسنا، اوباما در یک ضیافت شام به میزبانی عبدالحلیم، پادشاه مالزی در کاخ ملی این کشور گفت: آمریکا و مالزی می توانند از تنوع قومی و مذهبی مردم خود قدرت بگیرند.

رئیس جمهور آمریکا در جمع حدود 600 نفر از حاضران در این ضیافت همچنین از علاقه شدید مادرش به باتیک(نوعی لباس مرسوم در مالزی و اندونزی) صحبت کرد.

اوباما بخشی از دوران کودکی خود را در اندونزی سپری کرده است. عبدالحلیم نیز از اوباما به خاطر پشتیبانی آمریکا از مالزی در جستجوی هواپیمای مفقود شده مالزیایی که درماه مارس با 239 مسافر مفقود شد، تشکر کرد.

گرچه قرار است اوباما در سفر سه روزه خود به مالزی با دیگر مقامات این کشور نیز دیدار داشته باشد، اما گفته می شود به دلیل فشردگی برنامه هایش با انور ابراهیم رهبر مخالفان مالزی دیدار نخواهد داشت و در عوض سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما با او دیدار خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا در جریان سفرش به مالزی طی سخنانی به بحران اوکراین اشاره و تاکید کرد تحریم های بین المللی جدید علیه روسیه حامل این پیام خواهد بود که مسکو باید تحریکات خود در شرق اوکراین را خاتمه بخشد. وی تاکید کرد آمریکا و اروپا باید با نیرویی مشترک روسیه را تحریم کنند. رئیس جمهور آمریکا همچنین پیامی را برای پکن ارسال کرد و در آن از چین خواست از نفوذ فزاینده خود برای کمک به حل بحران های بین المللی با روسیه و کره شمالی بهره گیرد.

در یک خبر دیگر اعلام شد همزمان با سفر باراک اوباما به شرق آسیا، آمریکا و فیلیپین بر سر حضور ده ساله نظامیان آمریکا در این کشور به توافق رسیدند.

این توافق به آمریکا امکان می دهد ضمن دسترسی به پایگاه هایی که مورد توافق قرار گرفته، جت های جنگنده و ناوهای دریایی خود را در فیلیپین مستقر کند. ارتش آمریکا هم اکنون در ژاپن، کره جنوبی و استرالیا نیروی نظامی دارد و قصد دارد در فیلیپین نیز پایگاه نظامی مستقر کند.