آرشیو دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۳۹۶۰
دانش
۱۲

کامپیوتر ها و ربات های معلم

منبع: gizmag.com

در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، هیچ چیز غیرممکن نیست. در حالی که آموزش نحوه انجام کارهای جدید به ربات ها برای انسان آسان تر شده، هنوز یک مشکل بالقوه وجود دارد.

هنگامی که یک ربات به محیط کار معرفی می شود، کاربر باید وظیفه ربات را چند بار از ابتدا به او یاد دهد. اخیرا محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن روشی را ابداع کرده اند که با به کارگیری این روش، کامپیوترها می توانند بدون نیاز به انسان به یکدیگر آموزش دهند.

این روش، بازتابی از تعامل دانش آموز و معلم است و تاکنون برای آموزش نحوه بازی Pac-Man و StarCraft به کامپیوترهای تحت آموزش استفاده شده است.

الگوریتم این روش طوری طراحی شده است که کامپیوتر معلم یعنی کسی که روش بازی را می داند در زمان مناسب دستور انجام عملی را به کامپیوتر دانش آموز می دهد و همچنین می داند با چه روشی یادگیری بازی آسان تر می شود. از آنجا که دانش آموزان با مشاوره ناکافی، نحوه انجام کاری را یاد نمی گیرند، این روش بخشی حیاتی از تعامل دانش آموز و معلم است.

آنها فقط با دنبال کردن دستورالعمل ها هرگز جزئیات کاری را یاد نخواهند گرفت. در حال حاضر یکی از محققان مشغول طراحی برنامه ای آموزشی است که با استفاده از آن کامپیوتر معلم از آموزش وظایف نسبتا ساده شروع می کند و بتدریج وظایف پیچیده تر را یاد می دهد. به علاوه در روش خود از اصول آموزش به سگ ها نیز استفاده می کند. طبق گفته محققان گاهی امکان انتقال مغز یک ربات تعلیم دیده به رباتی دیگر امکان پذیر است.

البته گاهی اوقات نیز این کار به دلیل تعارض نرم افزاری و سخت افزاری ربات ها موفقیت آمیز نخواهد بود. آنها امیدوارند این روش به تعلیم کامپیوترها و ربات ها محدود نشود و بتوانند از آن در تعلیم ربات و کامپیوتر به انسان نیز استفاده کنند.