آرشیو شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۲۰
صفحه آخر
۱۲

«دی میستورا» دیپلمات ایتالیایی جانشین اخضر ابراهیمی شد

دبیر کل سازمان ملل «استفان دی میستورا»، دیپلمات «سوئدی- ایتالیایی» را به عنوان نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه انتخاب کرد.

«بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه «استفان دی میستورا» دیپلمات سوئدی- ایتالیایی 67 ساله را رسما به عنوان جانشین «اخضر ابراهیمی» و نماینده سازمان ملل در امور سوریه انتخاب کرد. وی در سوئد از پدری ایتالیایی و مادری سوئدی متولد شده و به مدت 40 سال در مناصب مختلف در سازمان ملل خدمت کرده است. «دی میستورا» دردولت «ماریو مونتی»، نخست وزیر ایتالیا نیز معاون وزیر خارجه این کشور بود.نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در جنوب لبنان (2001 تا 2004) عراق (2009-2007) و افغانستان (2011-2010) از دیگر سوابق این دیپلمات دو رگه غربی است که قرار است کار ناتمام اخضر ابراهیمی در سوریه را تمام کند.

اخضر ابراهیمی پس از ناکامی در حل بحران سوریه 31 ماه مه 2014 (10 خرداد ماه) از این سمت استعفا کرد. ابراهیمی پس از استعفا اعترافات تکان دهنده ای درباره آنچه در سوریه می گذرد کرد. از جمله این اعتراف ها این بود که برخی کشورها مانع از حل و فصل بحران سوریه به طریق مسالمت آمیز می شدند. به گفته ابراهیمی هر وقت تلاشی برای حل بحران سوریه صورت می گرفت این کشورها فشارها برای استفاده بیشتر از گزینه نظامی را تشدید می کردند. وی این را هم گفت که این تروریست های سوری بودند که در این کشور از سلاح های شیمیایی استفاده کردند.

نماینده سابق سازمان ملل در امور سوریه در نهایت گفت تصمیم گرفته از این پس در ماموریتی که از سوی آمریکا بر عهده وی گذاشته می شود شرکت نکند.