آرشیو شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۲۰
صفحه آخر
۱۲

پوتین سفر دوره ای به آمریکای لاتین را از کوبا آغاز کرد

رئیس جمهور روسیه سفر خود به کوبا، آرژانتین و برزیل را با هدف «گسترش و بهبود روابط» از دیروز آغاز کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تور آمریکای لاتین خود را از روز گذشته با سفر به کوبا آغاز کرد. گسترش روابط اقتصادی از جمله مهمترین محورهای سفر پوتین به هاوانا است. وی پس از آن راهی آرژانتین و برزیل خواهد شد و پس از دیدار با مقامات این کشور در نشست سران «بریکس» حضور خواهد یافت. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه «مسکوتایمز» پوتین همچنین قرار است با «دانیل اورتگا»، رئیس جمهوری نیکاراگوئه در خصوص مشارکت روسیه در ساخت یک کانال، که جایگزین کانال پاناما است، بحث و گفت وگو کند. این کانال جدید اقیانوس های آرام و اطلس را به یکدیگر متصل می کند و ساخت آن قرار است از ماه دسامبر آغاز شود.

پوتین در سفر به آرژانتین نیز با «کریستینا فرناندز»، همتای آرژانتینی خود در خصوص پروژه های مشترک در حوزه انرژی اتمی، همکاری فنی نظامی و ساخت ماشین آلات بحث و گفت وگو می کند.

یوری یوشاکوف، دستیار پوتین اعلام کرد مذاکرات دوجانبه وی با دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل محورهای مختلفی از جمله همکاری کشورها در زمینه مجامع چند ملیتی مانند بریکس، که متشکل از برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی را در بر خواهد گرفت. دو طرف همچنین توافق نامه های بین دولتی و تجاری دوجانبه ای را امضا خواهند کرد.

نشست بریکس که در 15 و 16 ژوئیه (24 و 25 تیر) برگزار می شود، فرصتی برای روسیه است تا تشکیل «جامعه انرژی بریکس» را پیشنهاد دهد. جامعه ای که هدف آن اطمینان بخشی از امنیت انرژی اعضای آن است. روسیه پس از بحران اوکراین و به سردی گرائیدن روابطش با غرب، به سمت آمریکای لاتین متمایل شده است.