آرشیو شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۲۰
صفحه آخر
۱۲

افشای جاسوسی آمریکا از فعالیت های نلسون ماندلا

اسناد جدیدی منتشر شده که نشان می دهد آمریکا از نلسون ماندلا، رهبر محبوب آفریقای جنوبی سال ها جاسوسی می کرده است.

روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی از انتشار اسناد جدیدی خبر داده که نشان می دهد سیا و پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) از ارتباطات «نلسون ماندلا» رهبر فقید آفریقای جنوبی در دهه 1980 و 1990 جاسوسی می کرده است.

این سند 36 صفحه ای حاکی است ماموران آمریکایی ارتباطات ماندلاو کنگره ملی آفریقا (ای ان سی) در آمریکا رابه بهانه «مبارزه با تهدید کمونیسم برای امنیت ملی» کنترل می کرده اند. طبق این اسناد، ماندلاحتی پس از خروج از زندان در فوریه 1990 تحت کنترل و جاسوسی قرار داشته است. آمریکایی ها حتی وقتی «ماندلا» یک ماه پس از آزادی از زندان به دیدار رئیس جمهور یوگسلاوی می رود، از این دیدار و گفت وگوی دو طرف جاسوسی می کنند.

وقتی سال گذشته ماندلابراثر کهولت سن در گذشت، رئیس جمهور آمریکا جزو نخستین رهبرانی بود که در مراسم در گذشت وی حاضر شد!

اخراج رئیس سیا از آلمان

همزمان با انتشار این خبر، رسانه های آلمانی اعلام کردند، برلین به دنبال افشای جاسوسی های آمریکا از این کشور، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را از این کشور اخراج کرده است. مدتی است افشای رسوایی های جاسوسی آمریکا از کشورهای دنیا به ویژه متحدین خود اعتراض ها به این کشور مدعی آزادی و دموکراسی را افزایش داده است.

پس از افشای خبر شنود مکالمات تلفنی «صدر اعظم آلمان» از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) چند روزی است دستگیری یک جاسوس آمریکا در آلمان خبرساز شده است.

طبق گزارش های منتشر شده، آلمان اوایل ماه جاری میلادی موفق به دستگیری یکی از ماموران اطلاعاتی خود شده که برای ان اس ای جاسوسی می کرده است. این مساله باعث واکنش های تندی از سوی احزاب سیاسی و رهبران این کشور شده است.

مرکل در واکنش به این رسوایی جدید گفته است، «جاسوسی از متحدان اتلاف انرژی است.» احزاب محافظه کار آلمان نیز این اقدام آمریکا را «احمقانه» خوانده و عده ای خواستار واکنش مناسب علیه آن شده اند.

آمریکایی ها اما در واکنش به این اعتراض ها می گویند جاسوسی از مردم برای مبارزه با تروریسم ضروری است. این در حالی است که کارشناسان هنوز ارتباطی بین جاسوسی از مراکز اقتصادی و نظامی دولت ها با جاسوسی نیافته اند. این عده می پرسند واقعا چه ارتباطی بین مثلا شنود مکالمات تلفنی مرکل با جاسوسی وجود دارد؟