آرشیو شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۲۰
اقتصادی
۴

در واکنش به انتقادات سخنگوی دولت

رئیس شورای رقابت: من هم مکدرم اما افزایش قیمت خودرو طبیعی است!

رئیس شورای رقابت به انتقادات سخنگوی دولت از عملکرد این شورا در افزایش قیمت خودرو پاسخ داد.

رضا شیوا در واکنش به اظهارات نوبخت که گفته بود رئیس جمهور از شنیدن خبر افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت مکدر شد گفت: من هم از افزایش قیمت خودرو مکدر هستم اما با در نظر گرفتن هزینه های تولید مجبور به افزایش قیمت خودرو بودیم.

وی برای توجیه گران شدن 7 میلیون تومانی برخی خودروها به ایرنا گفت: واقعیت این است که کشور تورم 40 درصدی را پشت سر گذاشته و این موضوع مشکلات زیادی را برای انواع واحدهای تولیدی کشور به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: طی سال های گذشته واحدهای تولیدی با افزایش هزینه های زیادی روبه رو بوده اند و صنعت خودرو نیز از مشکلات مصون نبود و در شرایط افزایش هزینه های تولید به فعالیت می پرداخت.

به گفته وی، رشد قیمت در قطعات خودرو مانند لاستیک، شیشه، نهاده های تولید و انرژی طی سال های گذشته اتفاق افتاده و بسیار بالاتر از افزایش قیمت نهایی خودرو است.

شیوا گفت: متاسفانه در خصوص افزایش 5/5 درصدی متوسط قیمت خودرو اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفته است و با پررنگ کردن افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت برخی خودروها این گونه نگرانی ها در سطح جامعه ایجاد شد.

وی در پایان اظهار داشت: با در نظر گرفتن هزینه های تولید افزایش متوسط 5/5 درصدی در بخش خودرو طبیعی است.

این توجیهات رئیس شورای رقابت در حالی مطرح شده که اولاخودروسازان در سال های گذشته و همزمان با رشد تورم مدام قیمت محصولات خود را افزایش داده اند و حتی در یک سال چند بار قیمت ها را بالابرده اند ثانیا خودروسازان چندی پیش با مصوبه دولت توانستند از ارز مبادله ای به جای ارز آزاد برای خرید قطعاتشان بهره بگیرند. ثالثا طبق گفته یکی از اعضای شورای رقابت، این شورا در مصوبه اخیر خود برای افزایش قیمت خودروها 2 بار نرخ تورم را به طور جداگانه در فرمول قیمت گذاری محاسبه کرده که همین امر باعث افزایش شدید قیمت برخی خودروها شده است.

در مجموع به نظر می رسد اگر واقعا دولت قصد حمایت از مصرف کننده و مقابله با گرانی افسارگسیخته خودرو را دارد باید فراتر از اظهارات کلامی به واکنش های عملی روی آورد وگرنه مخالفت زبانی دردی از مردم دوا نمی کند.