آرشیو چهارشنبه ۱ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۲۹
صفحه اول
۱

وزیر بهداشت در واکنش به خبر کلیه فروشی به خارجی ها:با تخلفات حوزه پیوند اعضا برخورد می شود

وزیر بهداشت با تاکید بر این که با تخلفات حوزه پیوند اعضا برخورد می شود، گفت: عمل پیوند به مسلمان های نیازمند خارجی در جلسه بعدی شورای عالی پیوند بررسی می شود.

به گزارش ایسنا، حسن هاشمی درباره صحبت های اخیر رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی درباره پیوند دو بیمار عربستانی از کلیه ایرانی، عنوان کرد: دوستانی که این مساله را عنوان کرده اند، خودشان بهتر می دانند که چه اتفاقی در کشور در حال رخ دادن است و واقف هستند که دولت برای اولین بار شورای پیوند را در عالی ترین سطح خود تشکیل داده و افراد بی نظیری در منطقه و دنیا را دور یکدیگر جمع کرده است.

وی با بیان این که در کشور پیوندهای مختلفی از جمله پیوند روده، ریه، قلب و لوزالمعده و کبد انجام می شود، اظهار کرد: پیوند روده یکی از مهم ترین جراحی ها در دنیاست. در مساله پیوند سال ها با کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی فاصله داریم، بنابراین گمان می کنم بهتر است داشته هایمان را براحتی به دست حاشیه ها نسپاریم.

هاشمی با تاکید بر این که مدعی اصلی در تخلفات وزارت بهداشت است، عنوان کرد: وزارت بهداشت در مورد پرونده بیمارستان فرمانیه یکی از بخش ها را در همین زمینه تعطیل و پزشک متخلف را محروم کرد و پرونده آن را به قوه قضاییه ارجاع داد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که با هر گونه تخلفی طبق قانون بشدت برخورد خواهد شد، یادآور شد: البته بحث هایی در زمینه پیوند وجود دارد، بخصوص پیوندهایی که خیلی خاص هستند. این بحث مطرح شده که آیا به مسلمان هایی که در این زمینه نیازمند هستند، صلاح است کمک کنیم یا خیر. این مساله در دستور کار جلسه بعدی شورای پیوند قرار خواهد گرفت و درباره آن تصمیم گیری خواهد شد. آنچه مسلم است، لیست پیوند طولانی است و در همه دنیا این گونه است.

وی با بیان این که از مجموع 25 هزار بیمار در فهرست انتظار پیوند کلیه، شاید کمتر از 20 درصد موفق به ارائه خدمات شویم، تاکید کرد: یکی از کارهایی که شورای پیوند باید انجام دهد، تلاش در جهت افزایش استفاده از کسانی است که دچار مرگ مغزی شده اند. این فرهنگ در کشور باید اشاعه داده شود تا فهرست های انتظار به حداقل برسد.