آرشیو چهارشنبه ۱ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۲۹
ایران
۱۵

رویای ثبت جهانی «آس بادهای نشتیفان» را باد برد

«آس بادهای نشتیفان» در شهرستان خواف استان خراسان رضوی به عنوان یکی از بزرگ ترین آسیاب های بادی جهان آنچنان مورد بی توجهی مسئولان میراث قرار گرفته و به حال خود رها شده است که کارشناسان باستان شناسی اعلام می کنند با ادامه این روند رویای ثبت جهانی آس بادهای نشتیفان هیچ گاه تعبیر نمی شود.

یک پژوهشگر آثار باستانی با اشاره به این که صدای چرخ های این آسیاب ها گواه قدمت معماری این اثر است، گفت: برخی از مورخان، زمان ساخت این اثر را به قبل از فتح ایران به دست مسلمانان و عده ای دیگر مربوط به 1700سال قبل از میلاد مسیح می دانند.

مهرداد صابری نیا در گفت وگو با مهر افزود: باد های 120روزه سیستان، اصلی ترین منبع انرژی آس بادهاست و این ویژگی یکی از دلایلی است که موجب شده تا اقدامات لازم برای ثبت جهانی این اثر انجام شود، اما هنوز نام این اثر در شناسنامه جهان ثبت نشده و با توجه به تخریب هایی که صورت گرفته به احتمال زیاد این اثر به ثبت نمی رسد.

وی با بیان این که این مجموعه از بزرگ ترین آثار خشت، گل و چوب بازمانده از گذشته است و در حقیقت در صف عظیم ترین و قدیمی ترین مجموعه آس بادهای جهان قرار دارد، تصریح کرد: اکنون سال هاست که تخریب ها و بی توجهی ها، پیکره این میراث کهن را تهدید می کند و این در حالی است که بسیاری از متولیان و دست اندرکاران همچنان از تلاش های خود برای ثبت جهانی این اثر سخن به میان می آورند.

صابری نیا با اشاره به این که شهر نشتیفان 40 آس باد دارد که در ارتفاع 15 تا 20 متر از سطح زمین قرار گرفته است، گفت: احیای مجدد آسیاب های نشتیفان می تواند جدای از قرار گرفتن در فهرست یونسکو، جذب گردشگران داخلی و خارجی را نیز در پی داشته باشد، اما تاکنون اقدامات چشمگیر و در خور توجهی برای حفظ و محافظت از این آثار انجام نگرفته است.

با وجود این انتقادات اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: طی سال های گذشته اقدامات اولیه از جمله مقاوم سازی و مرمت بخش های آسیب دیده صورت گرفته و اقدامات حفاظتی لازم برای مراقبت از این بنا پیش بینی شده است، بنابراین این اثر تاریخی به حال خود رها نشده و توجهات لازم برای حفظ این اثر تاریخی صورت گرفته است.