آرشیو پنجشنبه ۲ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۳۰
اخبار کشور
۳

حجت الاسلام ذوعلم، کارشناس فرهنگی:در مبارزه با ماهواره همه مسئولیم و نباید فرافکنی کنیم

کارشناس مسائل فرهنگی و تعلیم و تربیت گفت: اگر بهره برداری ما از وسایل ارتباط جمعی جدید نظیر ماهواره، اینترنت و شبکه های مجازی منطقی و کارآمد نیست نمی توان آن را اصلاح کرد؟ قطعا جواب این سوالات آری است و می توان تدابیر کوتاه مدتی هم داشته باشیم و جامعه را به این مقولات توجه دهیم.

حجت الاسلام ذوعلم کارشناس مسائل فرهنگی و تعلیم و تربیت در گفت وگویی با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا اظهار داشت: کارکرد اساسی ماهواره ها و رسانه های غربی یک نوع القا بدون منطق است. بدون اینکه مبانی و ریشه ها کاوش و استدلال شود و بدون اینکه یک تامل و یک فضای فراغ بالی برای مخاطب ایجاد کنند، دائما درصدد القای یک سری جهت گیری ها و انتقال یک سری اطلاعات و سرگرم کردن مخاطب هستند.

وی افزود: من معتقدم که حقیقتا دستگاه های سیاستگذاری و قانون گذاری ما خیلی عمیق با این مسئله مواجه نشده اند. بالاخره وقتی که ما در جامعه آمارهای بسیار بالایی در استفاده از ماهواره داریم، این نشان می دهد که در حقیقت نحوه مواجهه ما باید سامان یابی مجددی پیدا کند و ما باید تاملات عمیق تری در این زمینه داشته باشیم.

این کارشناس ادامه داد: من معتقدم باید در خصوص مواجهه با ماهواره کارهای مختلفی انجام دهیم تا بتوانیم این مواجهه را به یک مواجهه منطقی برسانیم. این کار را چه کسی باید انجام دهد؟ در جواب باید گفت که نهادهای سیاستگذار فرهنگی با استفاده از حوزه و دانشگاه و فعال کردن آنها، این کار را باید انجام دهند... البته دولت یک طرف قضیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد سیاستگذار یک طرف دیگر قضیه است و انتظار این است که شورای عالی با آن جایگاهی که دارد در این مورد مسامحه نکند و دچار یک نوع انفعال و وادادگی نشود و با جدیت پیگیر عملی شدن نقشه مهندسی فرهنگی باشد. اگر ما با تعارفات و مسامحه با این قضیه برخورد کنیم، چند سال دیگر هم خواهد گذشت و اتفاقی نخواهد افتاد.