آرشیو پنجشنبه ۲ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۳۰
اخبار کشور
۱۰

ولایتی: خط قرمز ما در انرژی هسته ای مصارف صنعتی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ایران از خط قرمز خود یعنی در اختیار گرفتن انرژی هسته ای برای مصارف صنعتی کوتاه نخواهد آمد.

علی اکبر ولایتی در نشستی با اصحاب رسانه در مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: قصد ما از داشتن انرژی هسته ای انجام کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی نیست بلکه ما به دنبال کارهای صنعتی و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای هستیم و همچنین ما قطعا امید داریم که با استمرار مردم ایران و تبعیت مذاکره کنندگان از خطوط ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری ان شاءالله در مذاکرات موفق خواهیم بود. وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روند مذاکرات طولانی را چطور ارزیابی می کنید، گفت: بدون تردید این مذاکرات هسته ای نبرد دیپلماتیک محسوب می شود که تنها پشت میز مذاکره شکل نمی گیرد بلکه باید در کنار آن مذاکرات خصوصی، دو جانبه و چند جانبه بین مسئولان و تیم مذاکره کننده و طرف های دیگر صورت بگیرد. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل برخی مواضع در رابطه با بحث هسته ای ایران را بهانه گیری دانست و افزود: همه می دانند جمهوری اسلامی ایران قصد استفاده نظامی از نیروی هسته ای را ندارد ولی با این حال بهانه گیری می کنند بنابراین حتی اگر آمریکا بداند ما انرژی هسته ای را برای پیشرفت ملتمان می خواهیم هم باز بهانه می گیرند.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد که دیدگاه های اعضای 5+1 با یکدیگر متفاوت است و اختلاف نظر آنها با روسیه هم در خبرها آمده بود. در هر صورت ما به تمام تعهدهایمان در ژنو پایبند بودیم ولی ایران از خط قرمز خود یعنی در اختیار گرفتن انرژی هسته ای برای مصارف صنعتی کوتاه نخواهد آمد و با تعداد 500 یا 1500 سانتریفیوژ که آنها می گویند کار ما انجام نمی شود چرا که ما انرژی هسته ای را برای مصارف آزمایشگاهی نمی خواهیم و به همین دلیل هم مقام معظم رهبری عدد 190 هزار سو را برای رفع نیاز صنعتی ما اعلام کردند.