آرشیو یکشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۷۴
سیاست
۶

چکیده گزارش کمیته روابط خارجی مجلس انگلیس

انگلیس بابت برکناری مصدق عذرخواهی کند

کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در دهه سوم تیرماه سال جاری گزارشی منتشر کرد که در آن پیشنهادات و نظراتی در مورد رابطه ایران و انگلیس به دولت این کشور ارایه کرد. مهم ترین محورهای گزارش به شرح ذیل است:

مذاکرات هسته ای ایران امیدبخش ترین اتفاق برای دستیابی به توافقی است که می تواند نگرانی ها درخصوص برنامه هسته ای ایران را کاهش دهد.

از مشارکت انگلیس در مذاکرات با ایران درخصوص برنامه هسته ای اش طبق چارچوب طرح برنامه اقدام مشترک استقبال می کنیم.

اگرچه برنامه اقدام مشترک متعهد شده بود تا یک کانال اقتصادی برای هموارکردن معاملات تجاری با ایران ایجاد کند اما دولت انگلیس هیچ بانکی را برای ایجاد کانال تعیین نکرده اگرچه دولت آمریکا نامه هایی را برای اجازه دادن به بانک ها برای معامله با ایران در ازای استفاده از درآمدهای نفتی این کشور منتشر کرده است.

متوجه شدیم که نبود روابط دیپلماتیک میان ایران و انگلیس برای یک مدت طولانی سبب شده تا این کشور کمتر از گذشته در ایران مورد توجه قرار گیرد و دیگر کشورها انتخاب های بهتری برای شریک شدن با ایران در روابط بین المللی شان باشند.

انگلیس باید به دلیل مشارکتش در ماجرای کودتای سال 1953 میلادی (28 مرداد 1332) که موجب برکناری دکتر محمد مصدق، نخست وزیر ایران شد از این کشور عذرخواهی کند.

انگلیس باید میزان رنج ایرانی ها در جریان جنگ عراق و ایران را به رسمیت بشناسد و در ازا ایران نیز باید حمله به سفارت انگلیس و دیگر رفتارهایش در گذشته را به رسمیت قبول کند.

حسن روحانی یک انسان عملگراست که امیدوار است استانداردهای زندگی در ایران را با ترغیب غرب به لغو تحریم ها علیه ایران و حفظ برنامه هسته ای کشورش ارتقا دهد.