آرشیو پنجشنبه ۱۶ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۳۹
صفحه آخر
۱۲

در کابل اتفاق افتاد: هلاکت ژنرال ارشد آمریکایی در تیراندازی فرد مسلح افغان

تیراندازی فردی ناشناس در یک مرکز نظامی پایتخت افغانستان، هلاکت یک ژنرال آمریکایی و جراحت یک ژنرال آلمانی و 14 نظامی آمریکایی را در پی داشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز فردی که لباس نظامیان افغان را به تن داشت، توانست به داخل دانشگاه دفاع ملی ژنرال فهیم کابل نفوذ کند و در فرصتی مناسب اشغالگران را هدف رگبار مسلسل قرار دهد. در این تیراندازی، یک ژنرال آمریکایی با درجه سرلشکری به نام «هارولد گرین» در دم کشته شد و یک ژنرال آلمانی و 14 نظامی آمریکایی دیگر نیز مجروح شدند. فرد مهاجم نیز در تیراندازی متقابل اشغالگران، جان خود را از دست داد. حال شماری از مجروحان وخیم اعلام شده است. ظاهرا این نخستین ماموریت خارجی ژنرال گرین بوده است.در پی هلاکت این ژنرال آمریکایی، وزیر دفاع آمریکا با ژنرال «ژوزف دانفورد» فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان تماس گرفت و چند وچون ماجرا را جویا شد.

در پی این حادثه، «حامد کرزای» رئیس جمهور افغانستان قتل ژنرال آمریکایی را محکوم کرد.«جیم شوتو» خبرنگار ارشد «سی.ان.ان» در بخش امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: امروز (دیروز) روز سختی برای نظامیان آمریکایی در افغانستان بود. ارشد ترین نظامی ارتش آمریکا در افغانستان کشته شد. این حمله در یک دیدار عادی از دانشگاه دفاع ملی ژنرال فهیم در کابل رخ داد. روزنامه «نیویورک تایمز» و دیگر منابع آمریکایی نیز در رابطه با قتل این ژنرال نوشتند، این نخستین بار پس از جنگ ویتنام است که یک ژنرال آمریکایی در خارج از کشور کشته می شود.ژنرال هارولد گرین معاون ستاد فرماندهی آموزش نیروهای امنیتی و ارتش افغانستان بود.در ارتباط با هویت فرد مهاجم نیز گفته شد که پس از گذراندن دوره سربازی، سه سال قبل جذب ارتش افغانستان شده بود.

خبر دیگر از افغانستان اینکه، دیروز نظامیان افغان با انجام عملیات گسترده در استان های «ننگرهار»، «کنر»، «قندوز»، «بدخشان»، «سرپل»، «جوزجان»، «قندهار»، «اروزگان» و «هلمند»، 194 شبه نظامی طالبان را از پای درآوردند و شماری دیگر را نیز زخمی کردند.