آرشیو پنجشنبه ۱۶ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۳۹
اقتصادی
۴

سانسور انتقاد رئیس اتاق بازرگانی از دولت

جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران هفته گذشته در حالی برگزار شد که برای اولین بار اعضای اتاق ایران، به ویژه رئیس اتاق به انتقاد مستقیم از سیاستگذاری های دولت پرداختند.

این اعتراضات در حالی بیان می شود که درست یک سال پیش اعضای اتاق بازرگانی حمایت تمام قد خود را از دولت حسن روحانی اعلام کرده بودند.

با این حال، روزنامه های حامی دولت همچون دنیای اقتصاد که همواره تمامی انتقادات اعضای اتاق از دولت سابق را منعکس می کردند، انتقادات رئیس اتاق بازرگانی از دولت یازدهم را سانسور کردند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی در سخنان انتقادی خود که در حضور مسعود نیلی مشاور اقتصادی روحانی بیان شد، تاخیر دولت یازدهم برای حل رکود تورمی را نشان دهنده این دانست که در بدنه دولت توان کارشناسی لازم برای سیاستگذاری دچار مشکل است.

وی حتی پیش بینی کرد که بهبود وضعیت اقتصادی تا پایان سال محتمل نیست. به گفته رئیس اتاق ایران، دولت در زمینه تحلیل منسجم از علل بروز رکود تورمی و راهکارهای برون رفت از آن با تاخیر عمل کرده است و غفلت دولت دهم و تاخیر دولت یازدهم برای درمان حادترین بیماری اقتصاد ایران بعد از انقلاب گویای این واقعیت است که متاسفانه در بدنه دولت توان کارشناسی لازم برای سیاستگذاری با مشکل روبه رو است.

وی با بیان اینکه نکته قابل توجه دیگر این است که دولت با ایجاد نهادهای جدید به نام ستاد هماهنگی امور اقتصادی عملانهاد مهم شورای اقتصاد را که جایگاه آن مشخص است نادیده گرفته است، بیان کرد: اگر وقفه زمانی تاثیر سیاست ها را پس از اعمال آنها در نظر بگیریم می توان نتیجه گرفت که بهبود کامل وضعیت اقتصادی تا پایان سال جاری امکان پذیر نیست. شافعی افزود: مشخص است که پیش بینی موفقیت یا شکست مذاکرات هسته ای دشوار است اما در چنین مواردی باید دولت برنامه هایی در دست داشته باشد که در هر دو حالت مثبت یا منفی در مذاکرات بتواند از آن استفاده کند.

شافعی با انتقاد از بسته حمایتی دولت با بیان اینکه در تدوین این بسته نظر بخش خصوصی و اتاق بازرگانی گرفته نشده، گفت: ما خود را ملزم می دانیم که تمام هم خود را برای کمک به دولت در اجرایی شدن این بسته و رفع نواقص آن به کار ببریم و تقاضای ما این است که مهلت اظهارنظر 10 روزه بخش خصوصی در مورد این بسته تمدید شود.