آرشیو چهارشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۵۷۲۲
اجتماعی
۴

سید حسن خمینی:باید زمینه فرار مغزها برطرف شود

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی گفت: باید در آموزش و پرورش و آموزش عالی، شجاعت آموزشی وجود داشته باشد چرا که هر زمان این بعد در جوامع تقویت شده، آن جوامع بالنده بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در دیدار با مدیران و مسئولان ادارات مشارکت های مردمی آموزش و پرورش کشور ضمن گرامیداشت یاد و نام امام (ره) و شهدای آموزش و پرورش در حرم مطهر امام خمینی (ره) اظهار کرد: مهاجرت نخبگان و فرار مغزها از نظر اخلاقی موضوعی مورد سوال است. کسی که در جامعه ای درس می خواند و رشد می کند، باید بداند که رفتن و بازنگشتن به آن جامعه نوعی ادا نکردن دین است.

یادگار امام (ره) عنوان کرد: مساله فرار مغزها موضوعی تکان دهنده است. کشورهای توسعه یافته از راه جذب نخبگان سایر کشورها، درآمد میلیاردی کسب می کنند. باید زمینه های مهاجرت نخبگان مورد بررسی قرار گرفته و برطرف شود.

وی افزود: با توجه به آمار، از 20 پزشک تربیت شده در برخی کشورها 19 نفر می روند و تنها یک پزشک به جامعه ای که در آن رشد کرده است خدمت می کند.

سید حسن خمینی درباره اهمیت شجاعت در علم اندوزی تصریح کرد: مقام معظم رهبری بحث کرسی های آزاد اندیشی را سالها است مطرح کرده اند، اما متاسفانه به فراموشی سپرده شده است. باید در آموزش و پرورش شجاعت بیان علمی وجود داشته باشد. در روایت آمده است که نشناسیم کسی از شما را که علمی را بشناسد و از ترس مردم آن را بیان نکند و نگوید. موضوع کرسی های آزاد اندیشی باید از همه جهات مورد توجه قرار گیرد. ما نباید در این کرسی ها مسائل مطرح شده را منحصر به موضوعاتی خاص کنیم، چرا که طرح چنین موضوعاتی هرگز موجب آزاد اندیشی و بالندگی و باروری نمی شود.