آرشیو چهارشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۰
اقتصادی
۴

معاون راه آهن اعلام کرد: علت کاهش کیفیت خدمات به مسافران قطار

معاون امور ناوگان راه آهن متوسط سن ناوگان باری و مسافری ریلی را حدود 30 سال عنوان کرد.

به گزارش فارس، بابک احمدی در برنامه کوپه 1404 اظهار داشت: ناوگان ریلی کشور، شامل ناوگان باری و مسافری است که در این سیستم متوسط سن ناوگان حدود 30 سال است.

وی افزود: با توجه به رعایت استانداردها و دستورالعمل های اتحادیه راه آهن های دنیا (UIC)، نگرانی از بابت ایمنی در سیستم ریلی وجود ندارد، اما به دلیل آنکه سن ناوگان بالااست، کیفیت خدمات در بخش مسافری کاهش می یابد. احمدی افزود: در حال حاضر2 هزار دستگاه واگن مسافری با عمر متوسط 30 سال داریم که طبق اهداف سند بالادستی عمر آنها باید به 15 سال کاهش یابد.

معاون امور ناوگان راه آهن گفت: همچنین 4 هزار دستگاه واگن مسافری باید طبق اهداف تعیین شده به ناوگان افزوده شود.

احمدی ادامه داد: در برنامه 8 ساله، 2 هزار و 500 دستگاه واگن باید از ناوگان ریلی کشور خارج شود و در نتیجه 3500 دستگاه واگن مسافری با سن 15 سال داشته باشیم.

معاون امور ناوگان راه آهن با اشاره به فرسودگی ناوگان ریلی بار، بیان کرد: در بخش حمل و نقل ریلی بار، ایمنی مد نظر است، اما به دلیل آنکه سرعت متوسط ناوگان باری 60 کیلومتر است، بنابراین دغدغه ای از نظر ایمنی نداریم.

وی با تاکید بر لزوم نوسازی ناوگان باری ریلی کشور، گفت: طبق اهداف برنامه تعیین شده، باید 8 هزار دستگاه واگن جدید در یک مرحله و در مرحله دیگر هم 4 هزار دستگاه واگن طی 8 سال وارد ناوگان شود، همچنین لازم است، به همین تعداد واگن فرسوده از ناوگان کشور خارج شود. معاون امور ناوگان راه آهن اظهار داشت: سیستم ریلی کشور برای حمل بارهای انبوه و در اندازه متوسط کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه ریلی کشور از گذشته نیازسنجی نشده گفت: توسعه فعلی اغلب با نگاه سیاسی انجام شده و بسیاری از چشمه های کنونی بار به خط آهن متصل نیستند.

معاون امور ناوگان راه آهن با بیان اینکه ناوگان باری و مسافری راه آهن در اختیار بخش خصوصی است، گفت: بزرگ ترین مزیت ریل مصرف پایین سوخت است، اما به دلیل آنکه قیمت سوخت در کشور پایین است، این مزیت در مقابله با جاده تبلور نیافته است.

احمدی تاکید کرد: لازم است دولت مابه التفاوت مصرف سوخت در جاده و ریل که نسبت 7 به یک است، در نظر بگیرد و طبق همین نسبت به راه آهن یارانه دهد.