آرشیو چهارشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۰
صفحه آخر
۱۲

با افزایش درگیری ها، پایتخت لیبی به منطقه جنگی تبدیل شد

وقوع درگیری در مناطق مختلف پایتخت لیبی، این شهر را به حالت جنگی درآورد.

به گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره، دیروز شبه نظامیان رقیب در لیبی نبرد میان خود را به خیابان های شهر طرابلس کشاندند و با سلاح های سبک و سنگین به جان هم افتادند. این درگیری ها به قدری شدید بود که بر اساس گزارش فوق، از سال 2011 تاکنون سابقه نداشته است. هرچند این درگیری ها تلفات و زخمی های زیادی در پی داشت، ولی در مورد شمار دقیق آنها گزارشی نرسیده است.

به گفته خبرنگار الجزیره، شبه نظامیان شهر «مصراته» قصد دارند کنترل پایتخت را در دست بگیرند و بر سر تسخیر پایتخت، شورشیان شهر «زنتان» با آنها رقابت می کنند. طی هفته های اخیر این دو گروه بر سر تسلط بر فرودگاه طرابلس با هم می جنگیدند.

این درگیری ها باعث شد که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و دیپلمات ها خاک لیبی را ترک کنند. با رد درخواست نهادهای بین المللی برای برقراری آتش بس توسط شبه نظامیان، چشم انداز آتی لیبی مبهم و غیرقابل پیش بینی است.

دوشنبه گذشته نیز شهر «بنغازی» واقع در شرق لیبی شاهد درگیری میان شبه نظامیان «انصارالشریعه» و نیروهای مسلح طرفدار «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته بود که شش کشته و مجروح برجای گذاشت. ژنرال حفتر چند ماه قبل عملیاتی را موسوم به «عملیات کرامت» علیه شبه نظامیان اسلامگرا در لیبی آغاز کرده است و این عملیات همچنان ادامه دارد. شماری از یگان های ارتش لیبی از جمله نیروهای هوایی شهر بنغازی به ژنرال حفتر ملحق شده اند. نیروهای حفتر خود را «ارتش ملی لیبی» می خوانند.

ژنرال حفتر در 14 فوریه (23 بهمن) گذشته با حضور در یک شبکه تلویزیونی عربی و اعلام کنترل نیروهای طرفدارش بر مواضع نظامی و حیاتی لیبی و تعلیق کار دولت و پارلمان موقت، همگان را شگفت زده کرده بود.

محافل مختلف از این واقعه به کودتای حفتر یاد کردند.

پایگاه خبری العربی الجدید اخیرا نوشت: ژنرال حفتر با حمایت امارات و عربستان و استقبال غرب دست به این کودتای ناقص زده است.