آرشیو چهارشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۰
صفحه آخر
۱۲

تشدید بحران انسانی در شرق اوکراین

منابع خبری، اوضاع حاکم بر مناطق شرقی اوکراین را «بسیار وخیم» توصیف و اعلام کردند، مردم به شدت به آب و غذا نیاز دارند.

دیروز صدای چندین انفجار مهیب از مناطق مختلف شهر «دونتسک» مقر اصلی استقلال طلبان اوکراین شنیده شد.

آن طور که خبرگزاری فرانسه نوشته، این انفجارها ظاهرا از حومه «موسپینه» و چند محله نزدیک به فرودگاه شهر رخ داده، مناطقی که طی روزهای گذشته شاهد انفجارها و درگیری های گسترده ای بین نیروهای ارتش و استقلال طلبان مسلح بود.

چند روزی است آب و برق شهر بر اثر همین درگیری ها به طور کامل قطع شده و شهر یک میلیونی دونتسک به شهر «ارواح» تبدیل شده است.

صف های طولانی برای دریافت آب آشامیدنی که به وسیله تانکرها جابه جا می شوند نیز بیش از پیش اوضاع رقت بار حاکم بر شهر را به تصویر کشیده است.

ارتش نارنجی اوکراین که از حمایت های همه جانبه آمریکا و غرب برخوردار است چند روز پیش اعلام کرد آماده انجام «عملیات نهایی» برای «آزادسازی» دونتسک است و پس از آن به سراغ لوهانسک، دیگر شهر تسخیرشده به دست استقلال طلبان خواهد رفت.

استفاده از سلاح های سنگین و ممنوعه و حتی موشک های بالستیک و سلاح های شیمیایی نیز در ای ن درگیری ها گویا به امری عادی تبدیل شده است.

چندی پیش ناتو تایید کرد ارتش اوکراین برای بازپس گیری مناطق تحت تصرف از موشک های بالستیک استفاده می کند!

دیروز اما خبری از کشته شدن ده ها پناه جو و آواره جنگی در شرق اوکراین منتشر شد. بر اساس گزارش منتشر شده به سمت کاروان آورگان جنگی چندین حمله راکتی صورت گرفته و شمار زیادی از مردم کشته شده اند. گویا این جمعیت بین دو شهر «کریاشووات» و «نووسویتلیوکا» در حال حرکت بودند که به آنها حمله شده است. «کیف» استقلال طلبان را متهم کرده است!

این اوضاع باعث شد جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل دیروز به کیف رفت تا درباره یافتن راه حلی سیاسی با مقامات این کشور گفت وگو کند.

روز شنبه پیش رو نیز «آنگلامرکل» صدراعظم آلمان به همین منظور به کیف می رود.

اوکراین پس از کودتای رنگی غرب در سال گذشته، روی آرامش ندیده و ماه هاست درگیر جنگ و خونریزی است. در این بین روسیه جانب استقلال طلبان را گرفته و تمام کشورهای غربی نیز به رهبری آمریکا طرف کودتاچیان را گرفته اند.