آرشیو چهارشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۰
حوادث - اخبار کشور
۱۱

رئیس شبکه هپاتیت انتقاد کرد: قطع پوشش بیمه ای 2 قلم داروی گرانقیمت

رئیس شبکه هپاتیت نسبت به قطع پوشش بیمه ای دو قلم داروی بیماران هپاتیت C توسط سازمان تامین اجتماعی انتقاد کرد.

دکتر سید موید علویان اظهار داشت: بیماران مبتلابه هپاتیت C برای تامین داروهای خط اول درمان، هیچ مشکلی ندارند و این داروها که شامل «اینترفرون» و «ریباولین» است، تحت پوشش بیمه ها قرار دارد.

وی در عین حال از قطع پوشش بیمه ای دو قلم داروی بیماران هپاتیت C توسط سازمان تامین اجتماعی خبر داد و در این رابطه به مهر گفت: این داروها در لیست تایید شده وزارت بهداشت قرار دارند و تا دو سه ماه پیش نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بود.

علویان با اشاره به پوشش بیمه ای این دو قلم دارو توسط سایر بیمه های خدمات درمانی، نیروهای مسلح و...، افزود: هزینه یک دوره درمان 6 ماهه این دو قلم دارو در حدود 90 میلیون تومان است که 50 درصد هزینه آنها را پوشش می دادند.

رئیس شبکه هپاتیت همچنین به داروی جدیدی که برای درمان هپاتیت C تولید شده است، اشاره کرد و گفت: این دارو که «سوفس بوویر» نام دارد توسط یک شرکت انگلیسی ساخته شده و تاییدیه FDA را دارد. اثر بخشی این دارو، بیش از 95 درصد است ولی قیمت گران آن باعث شده که نه تنها ایران، بلکه سایر کشورها نیز برای تهیه آن دچار مشکل شوند.

علویان با اعلام اینکه هزینه یک دوره درمان 6 ماهه با «سوفس بوویر» در حدود 170 هزار دلار قیمت دارد، افزود: بررسی ها نشان می دهد که 300 هزار بیمار مبتلابه هپاتیت C در کشور وجود دارد که بیش از 70 درصد آنها از داروهای خط اول درمان استفاده می کنند و از این رو، مشکلی بابت تهیه داروهای خودشان ندارند.

وی با اشاره به شیوع زیر نیم درصد هپاتیت C در کشور، ادامه داد: کمترین شیوع هپاتیت C در منطقه را داریم و اگر می خواهیم در سال 2035 شعار «ایران بدون هپاتیت C» را عملی کنیم، می بایست توجه خودمان را بر امر تشخیص و پیشگیری قرار دهیم.