آرشیو چهارشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۰
ورزشی - اخبار کشور
۹

کاهش فروش 20 تا 80 درصدی برخی محصولات لبنی

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به مطرح شدن وجود روغن پالم در برخی محصولات لبنی گفت: در این مدت، فروش برخی محصولات لبنی 20 تا 80 درصد کاهش داشته است.

اصفهان - خبرنگار کیهان:

حسین چمنی در نشست با خبرنگاران در اصفهان افزود: هنوز آمار دقیقی از میران کاهش تقاضای مردم استخراج نشده است اما در یک بررسی اجمالی می توان به کاهش 20 تا 80 درصدی برخی محصولات دست یافت. وی با بیان اینکه مطرح شدن استفاده از روغن پالم به پیکر صنایع شیر آسیب وارد کرده است، گفت: متاسفانه این صحبت ها موجب قطع صادرات برخی محصولات لبنی به برخی کشورها از جمله عراق شده است.

چمنی گفت: سال گذشته از یک میلیون و 400 هزار تن واردات روغن حدود 760 هزار تن آن روغن پالم بود که سرانه مصرف پالم برای هر ایرانی در سال گذشته معادل 10 کیلوگرم بوده است. وی در عین حال تصریح کرد: روغن پالم روغن بدی نیست و امروزه بیشترین مصرف آن در ایران مربوط به روغن سرخ کردنی و معادل 70 درصد است.

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران تاکید کرد: وزارت بهداشت و دستگاه های نظارتی می توانستند در صورت وجود پالم در برخی محصولات لبنی، از جریمه، لغو پروانه، تعطیلی کارخانه متخلف و معرفی به دستگاه قضایی استفاده کنند.

وی افزود: اگر وزیر بهداشت معتقد است که در سطح وسیع تخلف از استفاده پالم در صنایع لبنی وجود دارد بنابراین این وزارتخانه و اداره استاندارد نیز تخلف کرده اند.

چمنی تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد از مجموع 600 محصول لبنی مجوز استفاده از چربی گیاهی یا همان روغن پالم را در 8 محصول لبنی همچون پنیر پیتزا، بستنی، خامه قنادی، پنیر پودسیس و شیرخشک صنعتی صادر کرده است.