آرشیو چهارشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۰
ورزشی - اخبار کشور
۹

رئیس بهداشت اتاق بازرگانی افغانستان: افغانستان آماده دریافت خدمات گردشگری سلامت از ایران است

رئیس بهداشت اتاق بازرگانی افغانستان گفت: افغانستان آماده دریافت خدمات گردشگری سلامت از ایران است.

هاشم وهاج در حاشیه اجلاسیه کنفرانس سلامت کشورهای عضو اکو در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در رامسر اظهار داشت: سفارت و کنسولگری های ایران در افغانستان روزانه بین 300 تا 500 ویزا برای افغان ها صادر می کنند.

وی ابراز داشت: مدت ها است که درخواست افغانستان برای ویزای سلامت مسکوت مانده است در حالی که به نظر می آید دیگر کشورهای همسایه ایران راحت تر از افغان ها ویزای سلامت دریافت می کنند.

رئیس بیمارستان وهاج در افغانستان خاطرنشان کرد: افغانستان و ایران به یک زبان صحبت می کنند و با دادن ویزای سلامت بسیاری از مشکلات درمانی افغانستان حل می شود.

وهاج اظهار داشت: ایران برای دادن ویزای سلامت از افغانستان، تضمین می خواهد تا بیماران افغان بعد از سپری شدن دوره درمان به کشور خود برگردند.

سفیر افغانستان در ایران نیز گفت: مشکلی برای حضور گردشگران سلامت افغانستان در ایران از جانب ما وجود ندارد و مسئولان افغانستان برای انتخاب و اعزام گردشگر آزادی تام دارند و برای حضور گردشگران افغانی در ایران تنها مشکل ما نبود زیرساخت های مناسب است.

احمد نور افزود: اگر شرایطی که در هند است در ایران فراهم شود گردشگران سلامت افغانستان به حکم همجواری و همزبانی ایران را برای این موضوع انتخاب می کنند.

وی میزان صادرات ایران به افغانستان را بیش از 2/5 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اگر صادرات کالای غیرنفتی و نیز ترانزیت به این آمار و ارقام اضافه شود به میزان پنج میلیارد دلار نیز می رسد که در صورت رفع تحریم ها توسعه مناسبات دو کشور افزایش پیدا می کند.

وی درباره ساماندهی تردد غیرقانونی اتباع افغانی در کشور ابراز داشت: کسانی که به صورت مجاز در ایران تردد می کنند 900 هزار نفر هستند.

سفیر افغانستان خاطرنشان کرد: تردد افراد غیرمجاز از افغانستان به ایران ثابت نیست و حضور اتباع غیرمجاز به دلیل نیاز به بازار ایران و مشکلات اقتصادی افغانستان است.