آرشیو چهارشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۵۰
جهان
۶

تظاهرات گسترده مخالفان در یمن

هزاران یمنی در شهر صعده همزمان با بسیاری از شهرهای دیگر یمن راهپیمایی اعتراض آمیز بزرگی را آغاز کردند. قرار شده است تظاهرکنندگان تا روز جمعه در میدان های اصلی پایتخت تجمع کنند و اگر دولت به خواسته آنان تن نداد، دست به اقدامات بعدی بزنند. این تظاهرات در پاسخ به فراخوان عبدالملک، الحوثی رهبر جنبش انصار الله یمن برگزار می شود. گفته می شود تاکنون هزاران نفر از مردم نیز در میادین اصلی صنعا و دیگر شهرهای این کشور تظاهرات کرده اند. آنان با سر دادن شعارهایی خواستار سرنگونی دولت یمن و لغو سیاست افزایش قیمت فرآورده های نفتی هستند.

عبدالملک الحوثی پیشتر به دولت یمن هشدار داده بود چنانچه به خواسته های مردمی تا روز جمعه پاسخ مثبت ندهد، با خیزش مخالفان برای سرنگونی دولت مواجهه خواهد شد. هفته پیش مردم یمن به دعوت انصارالله برای لغو افزایش حامل های انرژی تظاهرات کرده بودند، اما دولت یمن به مطالبات مردم اعتنا نکرده است.

در پی اعتراضات گسترده مردم یمن در روزهای جاری به ضعف و ناتوانی و فساد ریشه دوانده در دولت این کشور، شاه سعودی برای مهار اعتراضات و نجات دولت یمن به تکاپو افتاد و دستور اعطای نفت و پول فوری و بلاعوض به یمن را صادر کرد.

از سوی دیگر، منابع یمنی از اعزام هیاتی به عمان برای میانجیگری این کشور در ترغیب ایران به حل و فصل بحران موجود در صنعا خبر دادند. این در حالی است که تلاش هیاتی که از سوی ریاست جمهوری یمن برای انجام مذاکرات با رهبران حوثی طی دو روز اخیر وارد عمل شده بودند، با شکست مواجه شد.

طبق گزارش بانک جهانی، درصد فقر در یمن به 5.54 درصد می رسد. یمن 22 میلیون نفر جمعیت دارد. در سی ام جولای گذشته نیز مردم صنعا به دلیل افزایش قیمت بنزین به خیابان ها ریخته و دست به اعتراض زدند.