آرشیو چهارشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۵۰
ایران
۱۵

شیوع بیماری لکه سفید در میگو

در حالی که امسال برای پنجمین بار متوالی، بیماری لکه سفید میگو در مزارع پرورش این آبزی در چابهار شیوع یافت مدیرکل دفتر بهداشت آبزیان سازمان دامپزشکی کشور معتقد است این بیماری بومی منطقه است و تولید باید در کنار این بیماری باشد.

کاظم عبدی در این باره به ایسنا گفت: ابتدا یک استخر پرورش میگو در این منطقه با بیماری مواجه و تولیداتش معدوم شد و پس از آن یک استخر دیگر به این بیماری دچار شد. همچنین در نمونه گیری های صورت گرفته، نمونه های یک استخر دیگر نیز مثبت بوده است.

وی با بیان این که بیماری لکه سفید میگو بومی این منطقه است و بنابراین تولید در این منطقه باید در کنار بیماری باشد، افزود: با مدیریت و کنترل بیماری می توان ریسک ورود آن را به استخرهای پرورشی کاهش داد.

به گفته وی، استفاده از فیلترهای چند لایه که اکنون استفاده می شود و استفاده از میگوهای عاری از بیماری برای پرورش از نکاتی است که می تواند ریسک ورود بیماری به مزارع پرورش میگوی چابهار را کاهش دهد.

یوسفی با بیان این که بیماری در کنار تولید باید مدیریت شود و این که اکنون بیماری لکه سفید برای پنجمین بار در این منطقه بروز و شیوع یافته، نه تقصیر پرور ش دهنده است و نه سازمان دامپزشکی، تصریح کرد: پرورش دهندگان، ریسک بیماری را می پذیرند و سپس به پرورش اقدام می کنند. از سوی دیگر با توجه به این که صنعت پرورش میگو صنعتی زودبازده است، این ریسک قابل پذیرش خواهد بود و باز هم تولید کنندگان رغبت به تولید دارند.

وی تاکید کرد: کشور ما همچون جنوب شرق آسیا مجموعه بیماری های میگو را نداشته و فقط یک بیماری لکه سفید برای میگو در ایران وجود دارد که براحتی قابل مدیریت است و می توان با کنترل این بیماری تولید را ادامه داد.