آرشیو شنبه ۱‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۲۴
صفحه اول
۱

راز دفن مهمات جنگی متفقین در محله فاطمی تهران

خسرو معتضد، کارشناس و محقق تاریخ در مورد کشف مقادیری گلوله توپ در محله فاطمی تهران به چند احتمال تاریخی اشاره کرد و البته تولید آنها در خط مونتاژ امریکایی ها در زمان جنگ جهانی دوم را گزینه ای نزدیک به واقعیت دانست.

این کارشناس تاریخ ضمن اشاره به سابقه تاریخی محل کشف این گلوله های توپ، ساخت این گلوله ها را به نخستین روزهای وارد شدن امریکا به عرصه جنگ جهانی دوم مربوط دانست و گفت: در منطقه فاطمی و امیرآباد، در زمان قاجاریه یک میدان اسب سواری بزرگ قرار داشت که به نام «اسپیریس جلالیه» مشهور بود. احتمال این وجود دارد که زاغه مهماتی هم در اعماق خاک پیش بینی شده باشد و بخشی از مهمات ذخیره ارتش، در آن مکان باشد. معتضد ادامه داد: پس از ورود امریکا به جنگ جهانی دوم، بنا به درخواست بریتانیا، امریکا 30 هزار سرباز را به ایران روانه می کند؛ سربازهایی که البته نظامی نبودند و در واقع فقط وظیفه مونتاژ کردن سلاح و مهمات را به عهده داشتند. آن ها توپ و تانک و سایر سلاح ها و مهمات را مونتاژ می کردند و از طریق راه آهن و جاده به شوروی می رساندند.

وی افزود: امریکایی ها شرکتی به نام «UKCC» را تاسیس کردند و با استفاده از خطوط ریلی و اجاره کردن 4 هزار کامیون، حمل سلاح را از این طریق انجام دادند. در همان سال ها بود که امریکایی ها به تهران هم آمدند. حدود 5 هزار امریکایی در تهران ساکن بودند چرا که در طرح ستاد کل ارتش آلمان، حمله به ایران هم پیش بینی شده بود و امریکایی ها در تهران حالت نظامی داشتند. امریکایی ها و ارتش ایران در شمال تهران زاغه مهمات داشتند و یکی از این زاغه ها در همین میدان اسب دوانی جلالیه بود.

خسرو معتضد در ادامه صحبت هایش، به یک احتمال تاریخی دیگر نیز اشاره کرد و گفت: در آن سال ها، ارتش ایران از آلمان، سوئد و اشکودا (چک و اسلواکی) هم سلاح و مهمات خریداری می کرد. این احتمال وجود دارد که این گلوله های توپ کشف شده، مربوط به خرید های ارتش از آن کشورها بوده باشد.