آرشیو شنبه ۱‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۲۴
اقتصادی
۶

اخبار کوتاه

افزایش 40 درصدی واردات نفت چین از ایران

آمارهای گمرکی چین نشان داد که واردات نفت خام چین از ایران در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/40 درصد افزایش یافته و به 558 هزار و 865 بشکه در روز رسیده است. به گزارش رویترز، آمارهای گمرکی چین در روز پنجشنبه نشان داد که واردات نفت خام چین از ایران در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/40 درصد افزایش یافته است.

پس از انعقاد توافق هسته ای ژنو در ماه نوامبر سال گذشته، چین شروع به افزایش خرید نفت از ایران کرد. از آن زمان تاکنون بخش عمده ای از افزایش صادرات نفت ایران به آسیا، ناشی از خریدهای چین بوده است. واردات از ایران در بازه زمانی ژانویه تا جولای 617 هزار و 670 بشکه در روز بود که 47 درصد نسبت به 420 هزار و 263 بشکه در روز یک سال قبل، افزایش نشان می دهد.

تامین 50 درصد کالای فاینانس ها توسط چین

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه همکاری چینی ها با ایران در شرایط تحریم یک مزیت است، گفت: در بحث تامین کالای مورد نیاز پروژه ها چینی ها نسبت را پنجاه پنجاه کرده اند و نیمی از کالاها از تولیدات داخلی کشور تامین می شود. مهرداد لاهوتی در گفت وگو با تسنیم با بیان اینکه در فاینانس مشخص است که کشور فاینانسور چه نیروهایی را باید تامین کند، اظهار کرد: همچنین میزان کالایی که باید از سوی کشور فاینانس کننده تامین شود و اینکه چه کالای داخلی در پروژه مورد استفاده قرار گیرد در شرایط فاینانس مشخص می شود. وی با اشاره به اینکه کشور تامین کننده فاینانس باید 65 درصد کالای مورد نیاز پروژه را تامین کند، بیان کرد: 35 درصد دیگر کالای مورد نیاز برای پروژه باید از داخل کشور تامین شود.