آرشیو چهارشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۳۲۸۱
فرهنگ و هنر
۳۲

فرش قرمز جشنواره ونیز قدمگاه بزرگان سینمای جهان

فرش قرمز هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم ونیز در حالی از امروز قدمگاه چهره های سرشناس سینما از سراسر جهان خواهد بود که امسال سینمای ایران بر خلاف گذشته حضور چشمگیری در قدیمی ترین و یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان دارد.

به گزارش «ایسنا»، حضور قابل ملاحظه فیلم ها و سینماگران ایرانی، رقابت فیلم «رخشان بنی اعتماد» برای شیر طلا، اولین حضور یک آهنگساز در مسند ریاست هیات داوران، نمایش آثار شاخص تاریخ سینما در بخش کلاسیک و... از مهم ترین رویدادهای هفتادویکمین جشنواره ونیز خواهد بود که در ذیل به آنها اشاره شده است.

امسال «الکساندر دسپلات»، آهنگساز برجسته فرانسوی و سازنده موسیقی فیلم های برنده اسکار «سخنرانی پادشاه» به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره ونیز برای انتخاب شیر طلاحضور دارد. این اولین بار است که یک آهنگساز در راس هیات داوران جشنواره معتبر ونیز قرار می گیرد که امسال شامل 9 نفر است که برای انتخاب برنده شیر طلای بهترین فیلم و سایر جوایز بخش رقابتی به داوری می نشینند.

«آلبرتو باربارا»، رئیس جشنواره فیلم ونیز در نشست خبری ماه گذشته، فیلم «قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد از ایران را به عنوان یکی از 20 فیلم رقابت کننده برای دریافت شیر طلای امسال معرفی کرد. فیلم «قصه ها» در سال 90 با نگاهی به شخصیت فیلم های قبلی بنی اعتماد ساخته شد و در آن بازیگرانی چون گلاب آدینه، صابر ابر، فرهاد اصلانی، بابک حمیدیان و نگار جواهریان ایفای نقش کرده اند. از دیگر فیلم های بخش رقابتی جشنواره ونیز می توان به «99 خانه» ساخته رامین بحرانی کارگردان ایرانی مقیم آمریکا، «کات» ساخته «فاتح آکین»، «قلب های گرسنه» به کارگردانی ساوریو کاستانزو و «چهره سکوت» ساخته «جاشوا اوپنهیمر» اشاره کرد. علاوه بر حضور فیلم «قصه ها»ی رخشان بنی اعتماد، دیگر سینماگران ایرانی در داخل و خارج از ایران نیز حضور قابل ملاحظه ای در جشنواره امسال ونیز خواهند داشت.