آرشیو پنجشنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۷
صفحه آخر
۱۲

تظاهرات علیه پلیس نژادپرست آمریکا وارد روز بیستم شد

تظاهرات علیه نژادپرستی و بی عدالتی در شهر فرگوسن ایالات متحده وارد بیستمین روز خود شد.

علی رغم گذشت 20 روز از ماجرای قتل یک سیاهپوست به دست افسر پلیس سفیدپوست در شهر «فرگوسن» ایالت «میسوری» آمریکا، شهرهای مختلف این کشور همچنان ناآرام است. در تظاهرات دیروز مردم آمریکا به ویژه ساکنان فرگوسن برای چندمین بار خواستار دستگیری و محاکمه این افسر سفیدپوست شدند.

در سنت لوئیس، مرکز ایالت میسوری نیز تظاهرکنندگان خشمگین که در محکومیت تبعیض نژادی شعار می دادند به سمت ساختمان دادگاه فدرال این شهر حرکت کردند، اما پلیس مانع ورود آنها به ساختمان شد. تظاهرکنندگان، خواستار ایجاد اصلاحات بنیادین در اداره های محلی و واحدهای پلیس هستند. در مراکز پلیس شهر فرگوسن 53 افسر پلیس حضور دارند که تنها سه نفر آنها سیاهپوست هستند. این در حالی است که 67 درصد جمعیت این شهر را سیاهپوستان تشکیل می دهند.

روزنامه «واشنگتن پست» اما در تازه ترین گزارش خود با اشاره به جزئیات جدید مرگ «مایکل براون» سیاهپوست کشته شده در فرگوسن نوشت: پلیس مذکور 11 گلوله به سمت براون شلیک کرده بود. پیش از این اعلام شده بود «براون» نوجوان با 6 گلوله آن هم از ناحیه سر و صورت هدف قرار گرفته و کشته شده است.

دوشنبه گذشته براون طی مراسمی در فرگوسن تشییع و به خاک سپرده شد. در مراسم تشییع جنازه وی نیز هزاران نفر از مردم شرکت کرده و علیه پلیس نژادپرست آمریکا شعار دادند.

خبر دیگر اینکه دولت کره شمالی با اشاره به سرکوب اعتراضات در فرگوسن، آمریکا را «گورستان حقوق بشر» دانست. به گفته سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی، آمریکا که خود حقوق بشر را نقض می کند، چگونه می تواند مدعی حقوق بشر در دیگر کشورها باشد؟