آرشیو پنجشنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۷
صفحه آخر
۱۲

مسکو و کیف در دیدار رسمی پوتین و پروشنکو برای انجام مذاکرات صلح توافق کردند

روسای جمهور روسیه و اوکراین در نخستین دیدار رسمی و رو در روی خود بر سر انجام مذاکره جهت دستیابی به آتش بس به توافق رسیدند.

پس از ماه ها درگیری سیاسی بین روسیه و اوکراین که بعضا به درگیری های نظامی نیز کشیده شد، روز سه شنبه در اتفاقی نادر «ولادیمیر پوتین» و «پترو پروشنکو»، روسای جمهور این دو کشور با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

«پترو پروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین در پایان مذاکرات 2 ساعته خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در مینسک؛ پایتخت بلاروس، اعلام کرد که بزودی طرح جدیدی برای برقراری آتش بس در مناطق شرقی کشور تهیه خواهد شد.

پروشنکو مذاکرات با پوتین را «دشوار و پیچیده» ارزیابی کرده و در عین حال یادآور شد که طرفین توافق کردند رایزنی هایی برای برقراری کنترل مرزی بین مقامات نیروهای مرزبانی روسیه و اوکراین آغاز شود.

خبرگزاری ایتارتاس نیز به نقل از «پوتین» نوشت، در این دیدار آنها در خصوص از سرگیری مذاکرات درباره همکاری در حوزه انرژی نیز به توافقاتی دست یافتند.

پوتین بعد از مذاکرات با همتای اوکراینی خود در مینسک (پایتخت بلاروس) در جمع خبرنگاران گفت: «ما به همراه رئیس جمهور پروشنکو در این خصوص با یکدیگر هم عقیده هستیم که ضروری است تا مذاکرات مربوط به انرژی، از جمله مشکل ارسال گاز روسیه به اوکراین، باید از سر گرفته شود.»

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد: «مسئله گازی بین دو کشور به بن بست رسیده بود و این مسئله بر کسی پوشیده نیست که شرکت «گازپروم» این امتیاز را برای ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق خاک اوکراین قائل شده بود، ولی شرکت نفت و گاز اوکراین از این مسئله استفاده کرده و این گاز که برای کشورهای اروپایی ارسال شده بود را برای مصرف داخلی بازگردانده بود.»

روابط روسیه و اوکراین پس از کودتای نارنجی ها که با حمایت های غرب به ویژه آمریکا صورت گرفت، به شدت متشنج شده است. به دنبال تجزیه شبه جزیره کریمه نیز اوکراین با یک جنگ تمام عیار داخلی مواجه شد.

استقرار گسترده نظامیان روسی در مناطق هم مرز با اوکراین نیز بر این تنش ها افزوده است.

در درگیری های چند ماه گذشته در مناطق شرقی اوکراین هزاران نفر کشته یا مجروح شده و شمار بسیار زیادی از مردم نیز آواره شده اند.

مذاکرات رو در روی رهبران روسیه و اوکراین می تواند به بهبود اوضاع در مناطق شرقی این کشور کمک کند.