آرشیو پنجشنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۷
اخبار کشور
۳

در پیامی به همایش ترویج زبان و ادب فارسی

روحانی: زبان فارسی عامل مهم وحدت ملی ایرانیان است

رئیس جمهور گفت: زبان شیرین فارسی عامل مهم وحدت ملی ایرانیان و میراث مشترک همه فارسی زبانان است، از این رو حفظ، تقویت و گسترش این زبان تمدن آفرین، وظیفه ای ضروری و ارزشمند برای پاسداری از استقلال و کیان سرزمین و ملت ما است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن رئیس جمهور در پیامی به نهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تاکید کرد: زبان شیرین فارسی عامل مهم وحدت ملی ایرانیان و میراث مشترک همه فارسی زبانان است، از این رو حفظ، تقویت و گسترش این زبان تمدن آفرین، وظیفه ای ضروری و ارزشمند برای پاسداری از استقلال و کیان سرزمین و ملت ما است.

در بخشی از این پیام آمده است: هویت فردی و اجتماعی هر یک از ما در گرو زبان ما است و زبان فارسی مانند منشوری است که هویت فرهنگی تمامی ما ایرانیان را شکل می دهد. پاسداشت و پیشبرد زبان فارسی باید به دور از هر گونه تنگ نظری و نگاه باستان گرایانه، سره گرایانه، قومی و نژادی دنبال شود.

رئیس جمهور می افزاید: زبان فارسی زبان حماسه و عشق و عرفان است؛ زبان بالندگی تمدنی است که پیشتاز گذار کاروان بشری از کویر خشک جاهلیت و رسیدن به دشت پربرکت همبستگی و مدنیت بوده است، در عصر ما نیز، زبان فارسی جریانی همیشه جوشان و پویا در عرصه جهانی، ملی و منطقه ای است. در روزگاری که آمار زوال زبان ها روزانه بالامی رود و قدرت غالب رسانه ها، زبان ها را یکی پس از دیگری به کام خاموشی فرو می فرستد، با هیچ یک از تعریف های علمی موجود، زبان فارسی زبان در خطر نیست.