آرشیو پنجشنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۵۷
تئاتر - موسیقی
۸
نغمه نو

دفترچه خاطرات با ویلون

گلنوش ملایری

«رد انگشتان من» نام اثری از علی جعفری پویان، نوازنده جوانی است که از سال 1369 فراگیری ساز ویلون را در هنرستان موسیقی تهران آغاز کرده است. جعفری پویان، دانش آموخته کارشناسی ارشد نوازندگی ویلون از دانشگاه هنر است.

او تاکنون در ارکسترهای زیادی مانند ارکستر سمفونیک صدا و سیما، ارکستر موسیقی ملی، ارکستر زهی نیاوران، ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر سمفونیک جوانان جهان، ارکستر زهی تهران، ارکستر فیلارمونیک تهران و ارکستر زهی پارسیان هنرنمایی کرده است.​ آلبوم رد انگشتان من در دو لوح فشرده ارائه شده و شامل 51 قطعه است که این هنرمند طی هفت سال گذشته در آنها ساز نواخته است. این آلبوم آثار زیادی را در بر گرفته که برخی از آنها برای اولین بار در مجموعه های تلویزیونی یا فیلم های سینمایی شنیده شده و ساخته آهنگسازانی چون فریدون شهبازیان، مجید انتظامی، ناصر چشم آذر، محمدرضا درویشی، کارن همایونفر، بهرام دهقانیار و فردین خلعتبری است.

با این که این آلبوم آثار آهنگسازان و تنظیم کنندگان متفاوتی را دربر می گیرد، اما جعفری پویان به شکلی آنها را در یک مجموعه قرار داده که مخاطب پس از شنیدن آنها حس مشترکی را میان قطعات احساس کرده و آنها را به هم مربوط می داند. در واقع آثار این مجموعه با تفکر و زیبایی خاصی کنار هم چیده شده به طوری که پیوستگی شنیداری آن به هیچ وجه از بین نمی رود. شنیدن این آلبوم، تصاویری را به صورت داستان در ذهن شنونده خلق می کند.

جعفری پویان این مجموعه را به نوعی دفترچه خاطرات مشترک سال های نوازندگی با ویلون اش می داند.

می توان گفت جعفری پویان با ارائه این مجموعه، افزون بر این که توانایی های خود را به عرصه اجرا گذاشته، ساز ویلون را نیز به صورت خاص تر معرفی کرده است.

در آلبوم رد انگشتان من که با همکاری دو شرکت مرکز موسیقی بتهوون و آوای خورشید به بازار عرضه شده حال و هوای موسیقی پاپ ایرانی، کلاسیک و مدرن احساس می شود.