آرشیو شنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۳۰
اجتماعی
۴
گزارش خبری

نجفی: نظام تضمین کیفیت آموزش عالی طراحی شود

محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید یک نظام تضمین کیفیت آموزش عالی طراحی شود و کیفیت، اولویت برنامه ریزی برای گسترش آموزش عالی باشد.

به گزارش ایرنا محمدعلی نجفی در چهل و هفتمین همایش معاونان آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اظهار داشت: قانون وظایف، تشکیلات و ماموریت های وزارت علوم و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری وظایف سنگینی را بر عهده وزارت علوم گذاشته است و جامعه نیز انتظارات زیادی از این وزارت دارد که به برخی از انتظارات جامعه هنوز پاسخ داده نشده است. وی با اشاره به برخی چالش های آموزش عالی و انتظارات جامعه از دانشگاهیان گفت: مسئولان آموزش عالی و مدیران دانشگاه ها باید در این مسیر تلاش و جدیت بیشتری نشان دهند. وی اظهار داشت: یکی از چالش های موجود آموزش عالی موضوع افزایش کیفیت دانشگاه ها است چرا که در سال های قبل کمیت بر کیفیت سیطره یافته است که این کمیت گرایی خود را در مواردی از قبیل افزایش شعب دانشگاهی، افزایش رشته های تحصیلی و ظرفیت پذیرش دانشجویان نشان می دهد. وی تمرکزگرایی را دیگر چالش موجود در آموزش عالی برشمرد و با اشاره به اینکه همواره موضوع استقلال دانشگاه ها مطرح بوده است برضرورت تبیین دقیق اختیارات دانشگاه ها و واگذاری این اختیارات به آنها تاکید کرد.

سرپرست وزارت علوم افزود: در گذشته علاوه بر اینکه شاهد سلب برخی اختیارات از دانشگاه ها بودیم، برخی از اختیارات وزارت علوم نیز سلب شده که باید با تعامل و گفت و گو این اختیارات را به ستاد وزارت علوم برگردانیم.

وی مشارکت دانشگاهیان را چالش دیگر آموزش عالی خواند و افزود: ظاهرا نباید کسی با مشارکت دانشگاهیان که نخبگان جامعه هستند در اداره امور دانشگاه مخالف باشد ولی همانگونه که می دانید ما در این زمینه با چالش هایی مواجه هستیم. نجفی پویایی، امید و نشاط دانشگاه ها را نیازمند افزایش نقش دانشگاهیان در تصمیم سازی و تصمیم گیری در آموزش عالی دانست و بر ضرورت طراحی یک مدل اجرایی در این زمینه تاکید کرد.