آرشیو شنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۵۸
جهان
۶

سرنوشت نامعلوم ده ها صلح بان سازمان ملل در سوریه

در پی ربوده شدن 43 صلح بان سازمان ملل از سوی گروه های تروریستی در بلندی های جولان، شورای امنیت، آمریکا و انگلیس و برخی از کشورهای جهان آزادی هر چه سریع تر آنها را خواستار شدند و مسئولیت هر گونه اقدام علیه آنها را متوجه جبهه النصره و دیگر نیروهای مخالفان سوری واقع در بلندی های جولان دانستند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه المیادین، علاوه بر ربوده شدن 43 نفر از نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل در گذرگاه القنیطره سوریه در مرز این کشور با سرزمین های اشغالی، 81 نفر دیگر از این نیروها در محاصره جبهه النصره و جبهه اسلامی قرار گرفته اند و اطلاع خاصی از سرنوشت آنها وجود ندارد.

روز پنجشنبه جبهه النصره و برخی دیگر از گروه های افراطی مخالف دولت دمشق اعلام کردند که گذرگاه القنیطره در بلندی های اشغالی جولان، آخرین منطقه تحت کنترل دولت سوریه در مرز با اسرائیل را به تصرف خود درآورده اند.

این در حالی است که خبرگزاری الجزیره دیروز خبر داد ارتش سوریه بامداد روز جمعه توانسته است برخی مناطق در مرز این کشور با سرزمین های اشغالی را از مخالفان پس بگیرد.

سقوط گذرگاه مرزی القنیطره و مناطق پیرامون آن در بلندی های جولان پس از ماه ها درگیری میان ارتش سوریه و مخالفان محقق شد که پیروزی استراتژیک برای مخالفان سوری محسوب می شود. این گذرگاه یک منطقه استراتژیک در مرز سوریه با فلسطین اشغالی به شمار می آید و آخرین نقطه از خط تماس میان سوریه و سرزمین های اشغالی محسوب می شود که در آن سوی آن نیروهای رژیم صهیونیستی مستقر هستند.

این گذرگاه محلی استراتژیک برای مخالفان بوده و به لحاظ جغرافیایی آنها را به دمشق از سمت جنوب نزدیک می کند و مخالفان می توانند از طریق آن خود را به مناطق جنوبی پایتخت سوریه برسانند.

همچنین گروه تروریستی داعش در جنایتی دیگر اعلام کرد بیش از 250 نظامی ارتش سوریه را که در استان رقه به اسارت گرفته بود، اعدام کرده است. اما بنابر اعلام دیده بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن قرار دارد، بین 160 تا 200 نظامی ارتش سوریه که از فرودگاه نظامی الطبقه واقع در استان رقه گریخته بودند، توسط داعش دستگیر و اعدام شده اند.

در یک خبر دیگر، سازمان ملل با صدور بیانیه ای اعلام کرد: شمار آوارگان سوری ثبت شده در کشورهای خارجی از سه میلیون نفر گذشته است.