آرشیو شنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۵۸
صفحه آخر
۲۰
مکث

تختی نماد یا نیاز ورزش؟

امید توفیقی

وقتی می گویند به احترامش به پا خیزید و لحظاتی سکوت اختیار کنید، هرچند کاری نمادین انجام داده و ممکن است براحتی از کنار آن بگذرید، اما به پا خاستن شما همپا با 3-4 نسل از قهرمانان و پهلوانان کشتی نه به خاطر مدال های متعدد تختی است و نه تملق و ریا برای بازماندگانش؛ هر چه هست احترام به جوانمردی است و بس.

فدراسیون کشتی در حالی به بهانه جشن روز کشتی از تلاش خود برای ثبت سالروز تولد جهان پهلوان تختی در تقویم رسمی کشور خبر داد که در این جشن هم تندیس تختی به عنوان نماد کشتی و پهلوانی توسط شماری از همدوره ای های پرافتخار و کهنسالش رونمایی شد و هم دو تن از قهرمانان تنومند کنونی تیم ملی یعنی رضا یزدانی و قاسم رضایی کیک تولد جهان پهلوان را بریدند تا در شبی که قهرمانان 50،60 سال اخیر کشتی زیر یک سقف گرد هم آمده بودند، یک نکته کلیشه ای اما فوق العاده مهم برای همه تکرار شود؛ ارزش واقعی و ماندگار در ورزش، جوانمردی است.

همان طور که پهلوانان کشتی در این جشن یادآور شدند جوانمردی نسل به نسل منتقل می شود چون ریشه در انسانیت دارد، برای همین تختی جاودانه تاریخ ورزش ایران است.

همه می دانند صرف نماد بودن و حک شدن نام تختی بر سر در صدها ورزشگاه سراسر کشور کافی نیست و منش او باید جاودانه بماند.

در این میان باید گفت چه شیرین است لحظاتی که قهرمانان ما، تختی وار دست فتاده ای را می گیرند و ما رسانه ای ها با کلی تحسین منش تختی وار آنها را و پیش قدمی شان در امور انساندوستانه و خداپسندانه را با آب و تاب می نگاریم و چه تلخ است وقتی گاه پلیدی و ناجوانمردی در ورزش می بینیم و با تاسف بخشی از آن را بازتاب داده و چشم خود را بر بخش دیگر به دلیل ترس از ترویج بدآموزی، می بندیم.

آرزو می کنیم تختی وار رفتار کردن قهرمانان ما آن قدر زیاد و بی شمار شود که دیگر نیازی به ترویج آن نباشد و به یک امر بدیهی و عادت در ورزش تبدیل شود، چیزی که واقعا به آن نیاز داریم، همین است نه صرف نماد بودن تختی.