آرشیو شنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۵۸
اقتصاد
۴

نگرانی از روند کاهش نقدینگی در منطقه یورو

براساس اعلام سازمان آمار اروپا(یورواستات) روند کاهش پایدار سطح عمومی قیمت ها به معنای منفی آن در منطقه یورو همچنان ادامه دارد و این امر آینده رشد اقتصادی این حوزه پولی را به طور جدی به خطر انداخته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از خبرگزاری فرانسه، تورم منفی یا کاهش پایدار سطح عمومی قیمت ها به معنای منفی آن، یعنی نبود نقدینگی و پول کافی در چرخه اقتصاد که زمینه ساز کاهش قدرت خرید مردم و در نهایت کاهش رشد اقتصادی و افزایش بیکاری است، در هر منطقه و کشوری روی دهد مایه نگرانی است؛ زیرا وقتی روند کاهش نقدینگی و پول در چرخه اقتصاد کشوری ادامه داشته باشد، مالیات بر ارزش افزوده نیز کاسته خواهد شد و درآمدهای مالیاتی دولت کاهش خواهد یافت.

در این حالت، شرکت ها نیز وضع خوبی نخواهند داشت، زیرا میزان درآمد و سود کمتری خواهند داشت. هنگامی نیز که میزان درآمد و سود شرکت ها کاهش یابد آنها مجبورند یا نیروی کار خود را اخراج کنند یا حقوق ها را کاهش دهند.

در همین حال، سازمان آمار اروپا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: میزان نقدینگی در بازار در کشورهای عضو منطقه یورو به 0.3 درصد رسید. اگر این رقم تائید شود از اکتبر سال 2009 تاکنون برای نخستین بار است که میزان نقدینگی در بازار در منطقه یورو تا این حد کاهش می یابد.

میزان نقدینگی در منطقه یورو در ماه جولای به 0.4 رسید حال آن که رقم همین شاخص در ماه جولای در یک سال گذشته 1.3 درصد بود.

سازمان آمار ایتالیا نیز اعلام کرد کاهش پایدار سطح عمومی قیمت ها به معنای منفی آن در این کشور به روند خود ادامه می دهد به طوری که رقم آن در ماه آگوست در مقیاس سالانه 0.1 درصد دیگر کاهش یافت. براساس این گزارش، از سال 1959 تاکنون سابقه نداشت که میزان نقدینگی در بازار ایتالیا تا این حد کاهش یابد.