آرشیو دوشنبه ۱۰‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۳۲
شوک امروز
۱۳

نجات خرس قهوه ای گرفتار از درون یک استخر کشاورزی

خرس قهوه ای که درون یک استخر کشاورزی سقوط کرده بود در عملیات محیط بانان نجات یافت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مشگین شهر در این باره گفت: پس از اعزام به محل، محیط بانان متوجه شدند یک خرس قهوه ای بالغ پس از شکستن چند درخت هلو و خوردن مقداری میوه به درون استخر آبیاری باغ به عمق سه متر که یک متر آن دارای آب بود سقوط کرده و توان خارج شدن ندارد.

«حسین دهقانی» افزود: همچنین تجمع اهالی روستای اندزق (پیرعلیلو) ازتوابع مشگین شهر در کنار استخر موجب افزایش وحشت زدگی خرس شده بود. دهقانی گفت: از آنجایی که هیچ امکانات و وسیله ای از جمله سلاح بیهوشی برای بیرون آوردن خرس وجود نداشت سعی کردیم از طریق نردبانی که داخل استخر تعبیه کردیم با تطمیع خرس با میوه های آویزان، او را به سمت نردبان و بیرون استخر هدایت کنیم اما وحشت از مردمی که به هیچ وجه محل را ترک نمی کردند مانع از این امر شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مشگین شهر افزود: در نهایت به دلیل خستگی و ترس از خفه شدن خرس در آب به علت تقلای زیاد، راهکاری جز بیرون کشیدن ضربتی خرس با طناب ضخیمی که از طریق گره های خاصی که حداقل فشار را به دست و بدن خرس وارد کند وجود نداشت. حسین دهقانی گفت: به همین دلیل با انداختن گره های امدادی به دور بدن و دستان خرس، حیوان بدون آسیب جسمی و همچنین خسارت جانی برای همکاران و اهالی، خرس گرفتار در کمال صحت و سلامت از استخر بیرون کشیده شد و به سمت کوه گریخت.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، ارتقای سطح آگاهی روستاییان در اهمیت حفظ گونه های جانوری و همکاری و تلاش آنان برای نجات این خرس فوق العاده حائز اهمیت است چراکه در مهرماه سال 1391 زمانی که یک خرس قهوه ای در این منطقه به قصد خوردن آب در استخر کشاورزی افتاده بود، با ضربات اجسام سخت کشته شد. در آن زمان صاحب باغ در حالی که می توانست با مطلع کردن ماموران اداره حفاظت محیط زیست زمینه نجات و بازگرداندن این حیوان به آغوش طبیعت را فراهم کند از این کار خودداری کرد و حیوان گرفتار را با ضربات بیل و کلنگ از پای درآورد.