آرشیو دوشنبه ۱۰‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۳۲
بین الملل
۲۱

8 کشته و 500 زخمی در درگیری پلیس پاکستان با مخالفان

در سومین هفته از ناآرامی های پاکستان، تظاهرات 25 هزار نفری مخالفان دولت نواز شریف به درگیری میان پلیس و معترضان تبدیل شد و در این درگیری ها 8 تن کشته و دست کم 500 نفر زخمی شدند.

تظاهرکنندگان که از حامیان دو حزب تحریک انصاف و جنبش مردمی به رهبری عمران خان، سیاستمداران مخالف دولت و طاهر قادری، روحانی شناخته شده پاکستانی بودند، شنبه شب گذشته در اطراف اقامتگاه رسمی نواز شریف، نخست وزیر پاکستان تجمع کرده و قصد شکستن حصارهای اطراف ساختمان و ورود به محوطه را داشتند که با ممانعت پلیس مواجه شدند و ماموران پلیس با شلیک گاز اشک آور با تظاهر کنندگانی که به سوی پلیس سنگ پرتاب می کردند، مقابله کردند. درگیری پلیس و معترضان تا دیروز یکشنبه نیز ادامه داشت. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، طاهر قادری، رئیس حزب جنبش مردمی پاکستان و از سازمان دهندگان این تظاهرات مدعی شد، 7 تن از اعضای حزبش در جریان درگیری با پلیس کشته و 75 تن دیگر زخمی شده اند.

عمران خان و طاهر قادری دولت نواز شریف را به فساد متهم می کنند و انتخابات سال گذشته را که به پیروزی شریف منجر شد، تقلبی می خوانند. آنها از ابتدای ناآرامی های پاکستان (23 مرداد) اصلی ترین خواسته خود را برکناری نواز شریف از قدرت اعلام کرده و بر این خواسته اصرار دارند. تلویزیون دولتی پاکستان ضمن انعکاس درگیری های شدید شنبه شب گذشته در اسلام آباد اعلام کرد، خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان پیشتر هشدار داده بود که هیچ کس اجازه نخواهد داشت به ساختمان های حساس وارد شود.