آرشیو یکشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۴۳
بین الملل
۲۱

دعوت چین به مبارزه با افراط گرایی

رئیس جمهوری چین در حاشیه نشست سازمان همکاری منطقه ای شانگهای خواستار مشارکت بیشترکشورهای آسیای مرکزی برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم در منطقه شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از شین هوا، «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در جمع سران کشورهای شرکت کننده در نشست سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان خواستار مقابله با سه محور شرارت در منطقه یعنی تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی شد.

رئیس جمهوری چین در ادامه خواهان متمرکز شدن فعالیت ها، جهت مقابله با افراط گرایی های مرتبط با فعالیت های تروریستی و تروریسم اینترنتی، بر تحکیم ساختار مقابله با تروریسم منطقه ای جهت افزایش تلاش ها برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر شد.

این سخنان در حالی مطرح شده است که اکنون دولت چین در حال مقابله با عملیات گروه های تروریستی در منطقه «سین کیانگ» است.

مقامات چینی گروه های جدایی طلب واقع در منتهی الیه غرب این کشور را عامل فعالیت های تروریستی دانسته و اعلام کرده اند این گروه ها با نیروهای شبه نظامی در آسیای مرکزی ارتباط دارند.

چین، روسیه و چهار کشور آسیای مرکزی - قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان- در سال 2001 میلادی سازمان همکاری شانگهای را به عنوان یک نهاد امنیت منطقه ای جهت مقابله با خطرهای ناشی از افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر در کشور همسایه، افغانستان، تشکیل دادند.