آرشیو یکشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۱
جامعه
۱۷

امتیاز ویژه برای دانشگاه های علوم پزشکی مناطق محروم

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در طرح خدمت و اعزام پزشک به مناطق محروم، قانون عدالت آموزشی و بومی گزینی را در دست داریم و در جهت کمک به بومی گزینی در مناطق محروم و کم برخوردار به این دانشگاه ها اجازه داده ایم که قراردادهایی با معاونت آموزشی وزارت بهداشت ببندند تا علاوه بر ظرفیت فعلی بتوانند با کمک آزمون دستیاری و کنکور از ظرفیت بومی مناطق خود استفاده کنند.

امیرمحسن ضیایی در گفت وگو با ایسنا افزود: بنابراین شرایط ویژه ای برای مناطق محروم در نظر گرفته شده تا ظرف ده سال نیازشان به نیروی انسانی در منطقه تحت پوشش برطرف شود، مثلابه دانشگاه سیستان و بلوچستان اجازه می دهیم 80 درصد یا تمام ظرفیت پذیرش خود را بومی کنند.وی عنوان کرد: این دانشگاه ها تعهد می دهند ظرف ده سال آینده از ستاد وزارت بهداشت تقاضای نیرو نکنند و از ظرفیت های موجود در منطقه خود استفاده کنند.

ضیایی یادآور شد: در شهریور امسال، 25 هزار دانشجو فارغ التحصیل می شوند که فقط 5000 نفر آنها داروساز و دندانپزشک است و به نظر می رسد برای اعزام و رفع نیازهای طرح تحول نظام سلامت، کمک کننده باشد.

همچنین این مقام مسئول عنوان کرد: برای طرح تحول نظام سلامت نیز دوره های یک تا هفت ساله طراحی می شود تا در کوتاه مدت، نیاز به نیروی انسانی برآورده شود.

وی تاکید کرد: در کنار طرح تحول نظام سلامت، طرح تحول نظام آموزشی هم به عنوان یک برنامه درازمدت در دست اجراست که نباید آن را فراموش کنیم. این طرح شامل آموزش کیفی نظام آموزشی است، بسته آن آماده شده و دستورالعمل ها و برنامه های آن نیز بزودی به دانشگاه ها ابلاغ می شود.معاون آموزشی وزیر بهداشت، اظهار کرد: موضوع تعیین رشته و مقاطع مورد نیاز نظام سلامت را انجام داده ایم و با دانشگاه ها به توافق رسیده ایم تا از مهر، رشته های موردنیاز نظام سلامت شناسایی شود.